pinnebrød på bål

Oppskrifter til turdag og utebursdag

Lurer du på hva du skal servere barna på turdag eller i utebursdag? Her er forslag til mat som både er gøyal og god.

Disse tipsene og oppskriftene kan også brukes om du er en barnehage eller skoleklasse som skal på tur. Eller om du skal på tur med familien din!

Mat som ikke krever bål eller primus

Kvinne holder tortillalefse med fyll foran seg.
Tortillalefser kan fylles med mye godt, og barna elsker det!

Salat

Bland en salat med det du liker best. Bruka rester fra kjøleskapet så unngår du matsvinn! Ta med balsamico, olivenolje eller en dressing i sekken. Pakk med brød om det frister.

Annonse:

Tortilla

Stek kjøttet i forkant eller finn fram bønner eller kikerter for en vegetarvariant. Kutt grønnsaker og ta med rømme. Plukk og miks og legg i lefsa som du vil når du er fremme – og nyt!

Pølse eller suppe på termos

Suppe i turkopp med granbar og steks chorizo på toppen.
Suppe på termos varmer godt på tur, her pyntet med litt stekt chorizo og granbar for skikkelig villmarksfølelse.

God gammel klassiker! Ta med varmt vann på termos hjemmefra og putt wienerpølsene oppi 10 minutt før dere skal spise. Husk ketsjup, sennep og sprøstekt løk om du liker det.

Fyll termosen med favorittsuppen. Ta med kokte egg, spekekjøtt eller rømme om det passer til.

Les også: Tykk jordskokksuppe med stekt chorizo

Tapas

Kjøtt, ost, oliven, brød, aioli, grønnsaker. Her er det kun fantasien som setter grenser. Her kan du få et festmåltid til skogs!

Mat du kan lage på bål eller primus

Pølser med pinnebrøddeig surret rundt, og små hvite øyne.
Mummipølser med pinnebrød tvinnet rundt!

Pinnebrød

Hjemmelaget pinnebrød stekt på bålet smaker alltid godt og kan lages i uendelig mange varianter, feks:

Pølse med pinnebrød
Bruk gjerne tykke pølser, da de ikke så lett brekker og havner i bålet. De tåler også lengre steketid og passer godt til pinnebrødet. Og, pølsene kan gjerne skiftes ut med fiskekaker. Halvstek en pølse over bålet og tvinn pinnebrøddeigen tynt rundt pølsa. Tilsett noen dråper konditorfarge til pinnebrødet for ekstra fin farge!

Se oppskrift: Pinnebrød

Pizza på bål

Pizza i stekepanne på bål
Det meste funker som pizzafyll, man tar det man har. Foto: Line Hårklau.

Pizza på bål er en klassiker som slår an hos alle i turfølget.

Se oppskrift: Pizza på bål

Banansjokolade

Banan ligger i glørne på et bål.
Banan på bål - enkelt og godt. Foto: Marius Dalseg Sætre

Dette trenger du (pr. porsjon):

• 1 banan
  • 3–4 ruter av en sjokolade

Slik gjør du: Snitt bananen på langs med en kniv. Fordel sjokoladen i snittet, og pakk den inn i folie. Legges i glørne på bålet til bananen er myk og sjokoladen har smeltet.

Spises med skje. Nydelig dessert!

Appelsinkake på bål

Halv appelsin med sjokoladekake i.
Appelsinkake stekt på bål ser godt ut. Og smaker godt. Foto: Ellen Lande Gossner

Umulig å lage kake på bål, sier du? Denne appelsinkaka lager seg selv, nesten. Du trenger 1 appelsin per person, og en pose sjokoladekakemix (holder til 10-15 pers).
Se oppskriften her: Appelsinkake

Bakte epler på bål

Dessert på tur: Epler fylt med diverse godsaker. Foto Line Hårklau

Bakte epler er en dessert du enkelt kan lage på bålet, og det smaker super-godt!

Se oppskrift: Bakte epler på bål

Tortillalefse på bål (Gamle svarten)

Tortillalefse med fyll, stekt på bål.
Med smeltet ost som hovedingrediens kan du fylle en tortillalefse med hva som helst.

Quesadilla, tortilla, Gamle svarten - kjært barn har mange navn. Det som er sikkert er at smeltet ost og lefse på tur smaker supergodt - og er enklere å lage enn pinnebrød på bål.

Du trenger:

• Tortillalefse
  • Grillet kylling, pepperonipølse eller salami
  • Revet gulost
  • Salsa, pizzasaus eller sennep og ketchup
  • Hakket løk
  • Mais
  • Tomat

Smør litt sennep/ketchup og/eller tacosaus på lefsen, legg pølse, gulost og ellers det du måtte like på halve lefsen og brett den i to. Pakkes inn i folie og legges i glørne på bålet 3–5 minutter. Snu den ofte!

Kan også lages i turvaffeljern: Mexikanske godsaker

Potetegg

Egg stekt i hulet ut potet på bål
Potetegg er morsom turmat!

1 stor potet pr. person
1 egg pr. person
Salt
Spikkekniver

Kapp toppen av poteten. Hul ut poteten med en kniv slik at det blir plass til å helle egget oppi. Fest toppen med et par tannpirkere, eller pakk det hele inn i folie. Settes i glørne i 10–15 minutter. Da er poteten ferdig bakt og egget kokt. Strø litt salt over. Spises med skje.

Raske kanelsnurrer

fire kanelsnurrer på en tallerken.
Deilige kanelsnurrer stekt på bål! Foto: Line Hårklau.

Med ferdig pizzadeig blir kanelbollene laget i en fei!

Se oppskrift: Raske kanelsnurrer

Flere oppskrifter på turmat
Ti hyggelige uteaktiviteter med barna
Kom deg ut-dagen. Vinter.
Ti hyggelige uteaktiviteter med barna