Pizza på bål

Pizza på bål er en klassiker som slår an hos alle i turfølget.

Dette trenger du:

• Pizzadeig
  • Tomatsaus
  • Det du måtte ønske av pizzafyll (feks. tomat, skinke fra Gilde, pesto og ananas)
  • Revet ost
  • Ruccola
  • Pizzakrydder
Annonse:

Slik gjør du det:

1. Form deigen til en pizza som passer en stekepanne.
  2. Ha olje i panna og stek deigen til den er gyllenbrun.
  3. Snu deigen og ha på pizzafyllet.
  4. Legg på lokk og sett panna på bålet til osten har smeltet.
  5. Strø på litt ruccola og pizzakrydder før du spiser.

Tips:

• Pizzadeigen kan lages på forhånd. Eller du kan bruke ferdig pizzadeig, pizzamix som blandes med vann, eller pitabrød.
  • Pizzafyllet kan også klargjøres på forhånd, for eksempel å kutte grønnsaker og raspe ost.
  • Et triks for å unngå at bunnen blir svidd: ikke sett panna rett på flammene, men ta den av bålet og la den stå og varme seg til osten smelter.
Stekepanne med pizza står i glørne på et bål.
BÅLPIZZA: Pizza på bål er ekstra kos, men den kan selvfølgelig også stekes på primus. Godt er det uansett! Foto: Line Hårklau