Høydepunkt fra 7-nutsturen 2023.

Årlige arrangementer i Stavanger Turistforening

7-nutsturen, 7-toppsturen, Kom deg ut-dagen, Skiskolen og Lykter bak Dalsnuten er årlige høydepunkt spredt utover hele året! Arrangementene byr på massevis av turglede, utfordringer, fellesskap og nye, gode opplevelser ute.

Publisert: 24. august 2023
DNTs tilbud

Skiskolen - lær skiglede i Sirdal
Siden 1950-tallet har Stavanger Turistforening i samarbeid med Stavanger Aftenblad lært bort skiglede til mange tusen rogalendinger, og for mange har Skiskolen lagt grunnlaget for et langt liv med skiturer i lokale fjell.
Vi tilbyr en rekke kurs: topptur, alpint nybegynner kan/kan ikke ta heis, alpint viderekommen og snowboard. Skiskolen blir arrangert i samarbeid med Stavanger Aftenblad. Kursene går over to spennende og lærerike dager, og om ønskelig kan du melde deg på kurs hele to helger i februar før vinterferien. Kursavgiften inkluderer busstransport fra Stavanger/Sandnes til i Sirdal, men det er mulig å møte direkte oppe i trekket om det er ønskelig (inngen prisreduksjon for dette). Vi benytter oss av trekkene Fidjeland, Ådneram og Sinnes. Vi ber deg lese nøye gjennom informasjonen du finner ved påmelding. Det er spesielt viktig at du melder deg eller barnet ditt på riktig nivå, det gjør opplevelsen mye bedre!

Kom deg ut-dagen - Norges nasjonale turdag
Dette markeres gjennom ulike lokale arrangement hver vinter og høst. Våre trofaste frivillige i Stavanger Turistforening forebereder mange kjekke aktiviteter, turquiz, råd og tips første søndag i februer/september flere steder i Rogaland, og alle er hjertelig velkommen til å delta helt gratis. Vi ønsker å inspirere alle til å komme seg ut for å oppleve en fin og sosial dag i naturen, og håper opplevelsen kan bidra til en aktiv og god høst. Friluftsliv trenger ikke å være komplisert. De viktigste turene er de man enkelt kan gå hjemmefra!

Bilder fra Kom deg ut-dagen på Jæren, ved Melsvatnet høst 2022. Jæren turlag.

7-nutsturen i Sandnes - årets vakreste eventyr
Månedskifte mai/juni inviterer vi til en folkefest der turen går innom hele 7 nuter, eller velg å tilpasse turen og gå 4 nuter! På hver nut er det plassert en stein med en bokstav og logo til en av våre gode samarbeidspartnere. Alle bokstavene vil tilsammen utgjøre et løsningsord. Fyll ut startkortet som fås ved start, da er du med i trekningen av premiene. Vi har også en fotokonkurranse på Instagram.

7-nutsturen 2017

7-toppsturen i Strand - en spektakulær og luftig opplevelse
Den "lokale styrkeprøven" i Strand går av stabelen andre helg i juni. Dette er en spektakulær og svært kompakt tur som byr på fantastisk utsikt over store deler av fylket. Du får oppleve hele 7 topper over 700 moh. Det er en krevende tur  som merkes over disse toppene: Heiahorn 774 moh,  Småsilhorn 731 moh, Botnefjellet 708 moh, Krossfjellet 716 moh,  Naganibba 748 moh, Slåtteknutane 731 moh og Revafjellet 714 moh. Vi anbefaler å avslutte dagen med en dukkert i Liarvatnet etter målgang. Strand og Forsand turlaget har saftstasjon og noe personell i løypen, disse er merket med DNT vest. Det er også personell fra Norsk Folkehjelp tilgjengelig for å ivareta sikkerheten.

7-topp turen Strand og Forsand Turlag
Heiahorn, Småsilhorn, Krossfjell, Botnafjell, Naganibbå, Slåtteknutane og Revafjell

Lykter bak Dalsnuten - Bli med på en kveld fylt med magi
Når mørket senker seg, våkner det til liv på Gramstad. Trollene kommer ut av berget, heksa forbereder heksebrygget og nøkken dukker opp i Revholstjern. Dans og musikk blander seg med mystikk, reflekser og lys i skogen viser vei i novembermørket. Ta med lommelykt og bli endel av lyslenken som danner en fasinerende lysorm i det åpne landskapet. Anbefalt nedre aldersgrense 4 år. Alle barn må være i følge med en voksen under hele arrangementet.

Lykter bak Dalsnuten 2022 - familiearrangement ved Gramstad i Sandnes.

Bilder fra 7-nutsturen 2022, fra Dale til Gramstad over sju topper. Frivillig, dugnad, drikkestasjon på Gramstad.
Stranddalen turisthytte sommeren 2022.