Til Kristiansund og Nordmøre Turistforening
Fottur

OM FJORDRUTA

Fjordruta er vår signatur-rute som starter ved terminalen på flyplassen utenfor Kristiansund, og strekker seg 15 mil rundt Vinjefjorden til Halsa på Nordmøre. Her kan du oppleve alt - både fjell og fjord, skog og sjø, gratis fiske i alle vann, fantastisk utsikt hele veien, flotte selvbetjente hytter, toppturer og korte dagsmasjer.

Dette er Fjordruta

Fjordruta starter ved terminalen på flyplassen utenfor Kristiansund, og strekker seg 15 mil rundt Vinjefjorden til Halsa på Nordmøre. Her kan du oppleve alt - både fjell og fjord, skog og sjø, gratis fiske i alle vann, fantastisk utsikt hele veien, flotte selvbetjente hytter, toppturer og korte dagsmasjer.

Fra flyplassen følger du merkingen som fører deg til Seivika fergekai. Herfra tar du ferga over til Tømmervåg på øya Tustna, før du fortsetter videre på rutenettet som går gjennom 6 kommuner og innom 12 romslige og velutstyrte hytter.

Har du tid kan du gå hele ruta, men du kan fint starte og avslutte andre steder for å oppleve en smakebit av dette fantastiske hytte- og rutenettet som Kristiansund og Nordmøre Turistforening har bygget opp. Mange av hyttene er lett tilgjengelige fra vei.

Fjordruta er knyttet sammen med rutenettet i Trollheimen, så det er fullt mulig å starte med Fjordruta og forsette videre i Trollheimen og kanskje enda lenger til Dovre- og Sunndalsfjella om man vil virkelig ut på langtur.

Familievennlige turer og naturopplevelser

De fleste turene mellom hyttene egner seg godt for familier med barn, og det varierte terrenget, med sjø, elver og vann er spennende og innbydende for barn som setter pris på naturopplevelser.

Imarbu kan du utfolde deg i robåter som er til låns, på Trollstua er det både robåt, fiskegarn og kanoer til leie, flere steder er det også gode fiskemuligheter. Har du ikke egen fiskestang kan du leie dette på Trollstua, Gullsteinvollen, Rovangen, Storfiskhytta, Storlisetra, Grytbakksetra, Hermannhytta, Hardbakkhytta, Tverrlihytta og Jutulbu

Nøkkel til hyttene

De fleste av hyttene er åpne hele året, men noen av hyttene er låst med standard DNT-lås, og da må du ha DNT-nøkkel. Du kan lese mer om nøkkelen på DNT sine nettsider. I tilknytning til Fjordruta, selges nøkkelen på Turistinformasjonen i Kristiansund, Sport1 Sunndal, servicekontoret til Aure kommune samt på kontoret til KNT i Storgata 8.

Transport til og fra Fjordruta

Hvis du skal gå hele Fjordruta fra start til slutt, kan du bruke kolletivtransport for å komme deg til og fra. For å komme deg tilbake til Kristiansund fra slutten av Fjordruta kan du ta buss fra fergekaia på Halsa tilbake til Kristiansund. Bussruter finner du på FRAM MR sine nettsider eller på EnTur sine nettsider.

Her finner du brosjyren om Fjordruta som pdf-fil.

God Tur!

Ønsker du en nærmere titt på etappene i Fjordruta?

Se episodene fra Roar og Gro sin tur i 2019 fordelt på etapper her:

Hyttebesøket fra A til Å

De fleste av hyttene til DNT er selvbetjente (med proviant) og ubetjente hytter (uten proviant).

Slik bruker du disse hyttene.

Bli frivillig i KNT
Bilder fra sommeråpning 2023 i Trollheimen og Sunndalsfjella.
Bli frivillig i KNT