Til Kristiansund og Nordmøre Turistforening
Barn som skal klatre
Fottur

Barnas Turlag

Kristiansund og Nordmøre Turistforening satser på gode opplevelser fra barna er små, og vi ønsker å legge til rette for dette lokalt.

Bli med i Barnas Turlag!

Barnas Turlag arrangerer turer og aktiviteter på barnas premisser basert på lek, fantasi, spenning, positive opplevelser og sosialt fellesskap i nærmiljøet. Målet er å få barn til å bli glad og engasjert i den flotte naturen som omgir oss, gjennom en videreføring av den norske turtradisjonen. Vi har et variert turprogram også for barna, og som deltaker på aktiviteter i regi av Barnas Turlag kan barna lære grunnleggende friluftsliv i trygge rammer.

Hvilke turer og aktiviteter kan du være med på i Barnas Turlag?

Turer og aktiviteter med Barnas Turlag annonseres i KNTs fellesturhefte, på våre nettsider og på våre Facebook-sider. Under kan du lese litt om de ulike tilbudene vi har.

Turbo-middag annenhver tirsdag

Alle barn i alderen 0-13 år og familien kan være med i Turboklubben som har utemiddager annenhver tirsdag (oddetallsuker). Turbo-middagen er et fast lokalt tilbud som er åpent for for alle, der du kan hygge deg rundt bålet mens barna leker.

Vær sammen med andre barnefamilier og ta en frikveld fra kjøkkenet, mens maten blir grillet på bålet. Bålet er klart ca kl 17:30 og slokkes når vi drar rundt klokken 19:00. Det er helt greit om dere kommer klokken 18 også, og man drar når det passer.

Ta med mat som er egnet til å tilberede på bål, som pølser, ostesmørbrød, hamburger, fiskekaker i pølsebrød, pinnebrød eller lefser med noe godt i, drikke (varm/kald) og kle deg etter været (shorts, sitteunderlag, hodelykt etc).

Alle har ansvar for egne barn på alle Barnas Turlags arrangementer.

Ønsker du å starte en Turboklubb i ditt nærområde?
Kontakt oss på epost turist@knt.no.

Søndagslunsj

En søndag i måneden inviterer vi til søndagslunsj fra kl.12.00. Vi legger turene til steder med kort gangavstand, og går samlet til stedet. Der tenner vi bål og har det kjekt sammen ute i naturen. Alt du trenger er litt mat om du er sulten og passende klær etter været.

Alle har ansvar for egne barn på alle Barnas Turlags arrangementer.

Nersetra - Barnas Turlag sin gård

Nersetra i Aure har vi et flott gårdsbruk hvor vi har samlet en del aktiviteter og tilbud knyttet opp mot Barnas Turlag. Nersetra består av hovedbygning, stabbur, fjøs, eldhus, redskapshus, smie og sommerfjøs.

Hovedbygningen leies ut til større grupper og brukes også for Barnas Turlag sine arrangement. Det er godt utstyrt med kjøkken, to stuer og fire soverom med plass til 30 gjester. På låven er det et stort rom som kan brukes til større forsamlinger, lek og moro, klatring/buldring i klatreveggen og andre aktiviteter. I fjøset er det flott sløydrom hvor man kan sette fantasiten på prøve.

Det er også tilrettelagt for uteaktiviteter som natursti, bruk av kart og kompass eller rigging av telt. Elva som renner like ved er blitt en yndet leke- og badeplass for barn. Området egner seg ellers godt til kortere turer innover på Ertvågøya, f.eks. til Ertvågfjellet (652).

Dugnad

Også på Nersetra er det behov for vedlikehold, og medlemmer i Barnas Turlag (med foresatte) oppfordres til å delta i dugnadsarbeidet for å holde stedet vedlike. Vil du bidra med noe her er det fint om du tar kontakt med kontoret i Kristiansund på epost turist@knt.no

Freikollen - Barnas topptur

Barnas Turlag Kristiansund har sin egen turkasse på toppen av Freikollen, her er det mange barn som skriver seg inn hvert år. De som har gått like mange turer som sin egen alder får diplom fra foreningen.

Medlemskap

Barna kan enten ha sitt eget medlemskap, eller hvis dere er flere enn tre i familien kan det lønne seg med familiemedlemskap. Dette medlemskapet er et felles medlemskap for alle barn i en husstand og inntil 2 voksne over 26 år. Familien må ha samme adresse. Alle medlemmer får eget medlemsnummer i DNT, og kan benytte seg av DNTs medlemsfordeler. Informasjon om priser og medlemskap finner du på www.dnt.no/medlem.

Kontaktpersoner:

Stig Olav Zahl-Jansen (Leder), Tlf: 90 92 24 13

Ole Aksel Torp, Tlf: 93 40 91 06

Epost: barnasturlag@knt.no

Bli frivillig i KNT
Bilder fra sommeråpning 2023 i Trollheimen og Sunndalsfjella.
Bli frivillig i KNT