Vedtekter Kongsberg og Omegns Turistforening

Publisert: 15. august 2023
Artikkel

1)     FORMÅL

Foreninga skal være tilsluttet Den Norske Turistforening. Foreningens formål er at flest mulig skal få oppleve glede i naturen, nå og i framtiden. Det er fellesnevneren for vårt engasjement for folkehelse og naturforvaltning. KOT skal bidra til å utvikle turliv og friluftsliv i Kongsbergområdet.

Dette formålet søker foreninga å nå:

a) med merking og varding av ruter for å lette og trygge adkomsten til fjellet og foreningens hytter, og å sikre bystier og nærmiljøløyper for friluftsliv.

b) skaffe medlemmene gunstige betingelser for innkvartering ved å bygge hytter eller på annen måte bedre innkvartering i fjelltraktene.

c) ved å publisere relevant informasjon digitalt og på papir.

d) ved å arrangere fellesturer, møter og andre tiltak

e) ved å støtte sikring og vern av friluftsområder

2)     MEDLEMMER

Medlemmer av foreninga er betalende medlemmer i Den norske Turistforening som har postnummer som er tildelt KOT, eller andre DNT-medlemmer som vil være tilsluttet KOT. KOT opptar ikke lokalmedlemmer eller oppnevner æresmedlemmer. KOTs styre kan fremme forslag til DNT om å utnevne æresmedlemmer.

3)     Foreningen ledes av et styre med sete i Kongsberg.

Styret består av leder og nestleder og 5 styremedlemmer. Det velges 1 vararepresentant til styret. Varamedlemmet har møterett til styrets møter. DNT Ung gis mulighet til å stille med et medlem til hovedstyret. DNT Ung sin representant har møte og stemmerett på lik linje med de 5 styremedlemmene. Styret er beslutningsdyktig når leder og 3 styremedlemmer er tilstede. I tilfelle stemmelikhet gjør leders stemme utslaget. Foreningen forplikter ved leders underskrift eller den han delegerer til.

4)     UTTALELSER

I alvorlige situasjoner skal kun leder eller leders stedfortreder uttale seg til offentligheten om saker som angår foreningen.

5)     ORDINÆRT ÅRSMØTE

Årsmøte holdes hvert år innen utgangen av mars måned. Tidspunktet for årsmøtet kunngjøres med tre ukers varsel digitalt og i distriktets aviser.

På årsmøtet behandles:

a) Årsberetning for foregående kalenderår

b) Revidert regnskap

c) - Valg på leder og nestleder for to år, og styremedlemmer inkludert DNT ung sin representant, for to år.

- Valg av leder og nestleder skjer hvert sitt år, slik at kontinuiteten i foreningens ledelse      ivaretas

- Valg på komitéledere og medlemmer

- Valg på valgkomité for 3 år, ett medlem fratrer hvert år

Valgkomiteen består av 3 medlemmer.

Årsmøtet velger medlemmer og ett varamedlem for 3 år.

Valgkomiteen velger selv sin leder for ett år.

- Valg av 2 revisorer

d) Forslag fra styret og medlemmers skriftlige forslag som er kommet til styret innen 14 dager før årsmøtet

e) Det skal føres protokoll på årsmøtet, denne skal undertegnes av to medlemmer.

VALGREGLER

Valgene forberedes av en valgkomité, som innstiller de enkelte kandidater til hovedstyret, hyttestyrer og komitéer.

Ethvert stemmeberettiget medlem kan fremme forslag på kandidater. Stemmeberettiget er medlemmer over 16 år.

Dersom et styremedlem (en tillitsvalgt) trer ut utenfor tur, velges en ny representant i dennes sted bare for den tid som gjenstår av vedkommende valgperiode.

- Leder av hovedstyret velges.

- Nestleder i hovedstyret velges.

- De øvrige medlemmer av hovedstyret velges under ett.

- Hvert hyttestyre og hver komité velges slik at leder velges separat. Deretter velges medlemmene under ett.

Dersom det kreves skal valget være skriftlig.

Ved stemmelikhet mellom to kandidater foretas omvalg. Det kan stemmes med fullmakt.

6)     EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTE

Styret innkaller til ekstraordinær generalforsamling når de finner det nødvendig, eller etter skriftlig krav fra minst 50 medlemmer.

Innkalling, varsel og stemmeregler som for ordinært årsmøte.

7)     VEDTEKTSENDRING

Forandring av vedtektene kan bare vedtas på ordinært årsmøte og med 2/3 flertall.

8)     OPPLØSNING

Foreningen kan oppløses dersom det vedtas på ordinært årsmøte med ¾ flertall og gjentas med samme flertall på ekstraordinært årsmøte som innkalles med minst tre ukers varsel. Dersom oppløsning blir vedtatt overdras foreningens midler til Den Norske Turistforening som forvalter midlene til eventuelt en ny forening er dannet.

9)     EIENDOMSFORVALTNING

Styret kan inngå leiekontrakter for leie av hytter for ett år uten godkjenning av årsmøte. Avhending av hytter/eiendommer skal godkjennes av årsmøte.

Sist revidert:

Årsmøtet 2020