Turfolk - Erika Steel

I spalten Turfolk snakker vi med lokale turfolk sånn at du skal bli inspirert til å ta deg en tur ut! Denne gangen har vi snakket med vår nyvalgte turlagsleder, Erika Steel.

Publisert: 18. september 2023
Skrevet av: Helene Lillekvelland
Artikkel

Erika har vært delaktig i oppstarten av turlaget siden før det ble klart at det skulle bli et turlag i Lillestrøm og Rælingen. På årsmøtet i mars, ble hun valgt til styreleder. Vi har slått av en prat for å høre litt mer om vår allsidige styreleder.

Som så mange andre som bor i området, er Erika innflytter.

- Jeg er opprinnelig fra England, men har vokst opp i Finnmark. Nå har jeg nye røtter godt plantet på Romerike i regi av to halvvoksne sønner som jeg fortsatt har gleden av å dele enebolig med på Kjeller.

Erika har alltid vært turglad og elsker blåmerkede stier.

-Når jeg ikke er på tur, eller på jobb, finner du meg ofte med kikkert på fugletitting, eller med nesa i en god bok. Må kanskje nevne at jeg er en ivrig gamer også..

Romeriksåsene er Erikas hjemmebane

Erika har mange turhistorier fra turer i inn og utland, som midnattsoltur til 71 grader nord, å bli jaget over et jorde av en ilter sau i Wales, og om fossefall i Aurlandsdalen, men må nok slå et slag for nærturen.

- Med base så nært Skedsmokorset har Romeriksåsene vært et naturlig turområde for meg, både sommer og vinter. Ringdalskoia, Busterudvangen og Spikertjernhytta er ofte turmål, forteller Erika.

Spesielt husker hun en tur til Busterudvangen.

-  På tur fra Tæruddalen til Busterudvangen en grå søndag morgen fikk jeg dele matpakka mi med en liten mus som fortrolig satte seg ved siden av meg. Vi var nok begge enige om at brødskive med brunost smaker ekstra godt ute på tur.

I høst arrangerte Erika hodelykttur til Ringdalskoia hver uke. Det sier litt om Erikas kjærlighet til nærområdet.

-En liten blåbærtur på høsten, en soloppgangstur på ski på vinteren, sporjakt i nysnø på våren og et bad i et tjern på sommeren. Jeg blir aldri lei mitt nærturområde.

Det er viktig å legge merke til naturen på tur

Erika blir spesielt glad når hun får dele turgleden med andre.

-Jeg samler på hverdagsøyeblikk, så for meg er det viktig å stoppe litt opp på stien. Legge merke til hvordan myrull danser i vinden, og hvordan bekken sildrer. Legge merke til de utallige grønnfargene skogbunnen kler seg i. Legge merke til hvor levende et dødt tre egentlig kan være. Det gir påfyll av hverdagslykke!

Finner inspirasjon mange steder

Når det gjelder å finne inspirasjon til nye turer, har Erika mange gode tips.

- DNT.no og ut.no er typiske steder jeg finner turtips. Jeg finner også forslag via Ti på topp-appen, og Stolpejakt-appen. Ellers finner jeg inspirasjon i bladet Fjell & Vidde og i bøker. Mitt favorittturmål i nærområdet fant jeg nettopp slik, forteller hun.

Denne favoritturen står nå i turprogrammet vårt for våren.

- Mitt beste turtips i nærområde må bli kulturstien mellom Rånåsfoss og Bingsfoss. Stien kan gås helt ned til Fetsund, men jeg pleier å snu et stykke nedenfor Bingsfoss. Det er noe beroligende ved å gå langs vann, og denne stien byr på veldig varierte sanseinntrykk. Sandbunn, svaberg, gammelskog og løvtrær. Fugleliv, helleristninger, lensekar og vannkraft. Turen rommer mye historie og er en tur vi også har på turprogrammet. Turen anbefales virkelig på det sterkeste, og den er spesielt fin under vårblomstringen, forteller Erika entusiastisk.

Se aktivitetskalender
Dølerud, Østmarka
Se aktivitetskalender
Finn deg en hytte i Oslomarka
Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka.  Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka. Kan nås med kano fra Losby.
Finn deg en hytte i Oslomarka