Fetsund lenser

Fantastisk jubileumsuke

2. juni fylte turlaget 1 år. Til og med værgudene spilte på lag med oss da vi bestemte oss for å feire oss selv en hel uke. Her kan du lese mer om turene våre denne uka.

Publisert: 01. februar 2024
Skrevet av: Helene Lillekvelland
Artikkel

Det hele startet med kveldstur til Røverkollen. Turen gikk fra Skytta opp til Røverkollen. Derifra gikk turen ned på andre siden mot Romsås før vi fulgte grusveien langs Steinbruvannet tilbake. Denne runden er omtrent 7 km og gir deg 150 høydemeter å jobbe med fra Skytta til toppen. På toppen er det et fint utsiktstårn og en stor radiomast.

Foto: Caroline Bakkene

Neste tur ble en kveldstur innover Midtfjella og Oppsjøen i Aurskog-Høland. Turen var krydret med lokalhistorie og bakgrunnen for Midtfjellmosen naturreservatet. Naturreservatet har ferdselsforbud frem til 15. juli, så turen gikk i området rundt dette. Turen gikk delvis utenfor sti og det ble en del høye kneløft for de spreke turdeltakerne.

Foto: Kine Hornfelt

På selveste jubileumsdagen gikk vi kosetur til Fetsund lenser. Her fikk vi faglig påfyll fra turleder Lasse samt is og kaffe på Lensepuben, som hadde sin første åpningsdag for sesongen. Turen startet i Fetsund sentrum og fulgte gangveien langs Stasjonsstranda, forbi Fetsund lenser, Våtmarkssenteret, til båthavna til Fet båtforening og opp igjen. Dette er en tur på omtrent 5 km.

Neste tur gikk på umerkede stier i Romeriksåsene. Dette var en litt lengre tur på ca 14 km hvor turlederne guidet deltakerne innom hele 3 kommuner. Turen startet på Solberg på Skedsmokorset og gikk via Rundtjern til Busterudvangen og Ringdalskoia før retur til Solberg.

Foto: Erika Steel

Vi fortsatte å utforske umerkede stier neste dag. Denne gangen ble turen lagt til Lørenskog og det ble lagt inn yogaøvelser for kropp og sjel. Turen gikk fra Sørlihavna og langs Kirkerudveien før vi kom inn på sti. Der gikk vi videre til Styggevann. På veien passerte vi Østlandets høyeste grantre (48 meter). Treet er ikke merket og litt vanskelig å finne, så her er det bra å ha med seg kjentfolk! Turen fortsatte mot Stratoshytta som var et nyttig trenings- og skjulested for Milorg under krigen. Her var det også rom for yoga-, mat- og stratospause. Deretter fortsatte vi til Røyritjern før vi vendte tilbake til Sørlihavna.

Foto: Camilla Welle

En stor opplevelse ble det også da vi fikk med oss Sagelvas Venner på tur langs Sagelva fra Strømmen til Lillestrøm stasjon.

Tor Arne Holm fra Sagelvas Venner tok oss med på en historisk vandring fra Strømmen togstasjon langs Sagelva til Mølleparken i Lillestrøm.

Vi fikk bl.a. høre spennende historier om Ihlen-familien, som var så mye mer enn gründere, om livet rundt Ambgården, og om det fantastiske eventyret Strømmen trevarefabrikk har stått for. Vi hørte om plankekjøring, sagmestre og gamle skolebygg - og ikke minst fikk vi sett både Strømmensaga og Strømmenmølla i sving! Strømmensaga er en rekonstruksjon av en 1700-talls oppgangssag. For et arbeid som er lagt ned!

Foto: Anne Sognnæs

Siste tur i jubileumsuka ble klassikeren langs Svanestien på Fetsund. Dette er en tur vi har hatt på programmet mange ganger i vår og det var knyttet spenning til om det i det hele tatt ville være mulig å gå den nå som vårflommen hadde ankommet. Heldigvis hadde vannet trukket seg tilbake nok til at vi kunne gjennomføre. Vi kunne vi konstantere at myggen var kommet til Fetsund, men kunne også se et yrende fugleliv og spor etter bever.

Turen til Fugletårnet langs Svanestien starter på Søndre Bjanes i Fet og kan gjøres til en fin rundtur ved å følge den indre traktorveien tilbake. Ønsker man å se enda mer av Nordre Øyeren, kan man forlenge turen videre sørover på umerket, men tydelig sti.

Foto: Erika Steel

Til helgen avslutter vi vårsesongen med tur i Gjelleråsmarka. Da går vi på gamle ferdselsveier og blåsti fra Lahaugmoen via Lukedammen, Hellerudkoia, Storsletta, Gubbero, Kongedalen, Oldtidsveien og tilbake til Lahaugmoen.

Det vil også bli bademuligheter ved Svarttjern hvor det er badeplass med badeflåte, samt benker og bord på land.

Vi håper mange vil bli med!

Se aktivitetskalender
Dølerud, Østmarka
Se aktivitetskalender
Finn deg en hytte i Oslomarka
Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka.  Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka. Kan nås med kano fra Losby.
Finn deg en hytte i Oslomarka