Arbeidet med å starte Lillestrøm og Rælingen turlag er i gang

Både Lillestrøm og Rælingen er kommuner med gode forhold for friluftsliv. Nå jobber en engasjert gjeng for å få til et turlag på Nedre Romerike med et hjerte i Nordre Øyeren.

Publisert: 01. februar 2024
Skrevet av: Helene Lillekvelland
Artikkel

DNT Oslo og omegn har ingen turlag øst for Lørenskog. Dette ønsker nå en ivrig gjeng å endre på. Lillestrøm og Rælingen turlag står på trappene og arbeidsgruppa tror turlaget kan bidra til at innbyggerne får øynene opp for alle de fantastiske turområdene i området.

- Jeg tror det er mange som ikke kjenner til turområdene vi har rundt omkring i kommunene. I den nye storkommunen Lillestrøm er det nok mange som ikke vet hvilke muligheter som finnes rundt i nabobygdene. Min ambisjon er at vi skal få til et turlag for innbyggerne i alle deler av turlagets nedlagsfelt - fra Gandalen til Østmarka, Tærudalen og Fjuk, sier Helene Lillekvelland, som er leder for arbeidsgruppa som jobber frem mot en stiftelse av turlaget.

Arbeidet startet egentlig med et ønske om å opprette et turlag i Lillestrøm. Etter flere møter hvor de som var mest ivrig for å komme i gang med dette møttes, ble det naturlig å inkludere Rælingen i det videre arbeidet.

- Nå bygger vi et turlag med hjerte i Nordre Øyeren. Det gir oss utrolig mange muligheter. Vi har mange forskjellige turområder og naturområder som gir et godt utgangspunkt for mange forskjellige typer aktiviteter, sier Lillekvelland.

Fra før har DNT flere aktiviteter i området. Blant annet finnes det Barnas turlag flere steder i kommunene, i tillegg til Nedre Romerike nærturgruppe, som er en aktiv turgruppe som går turer på dagtid på tirsdager.

- Tanken er ikke at vi skal skape noe helt nytt. Vi skal videreutvikle de gode tilbudene som allerede finnes i området. Nærturgruppa er veldig populær og vil fortsette med sine turer som før. Det samme gjelder Barnas turlag. Nå handler det om å etablere aktivitet i hele området, sier Lillekvelland.

På sikt ønsker arbeidsgruppa at turlaget skal ha et bredt tilbud med at fra nærturer, til aktivitetsdager for barn, til kajakkpadling og historiske vandringer.

- Da blir det viktig å spille på lag med andre lag og foreninger som kjenner de forskjellige tettstedene godt og kan sine ting. Vi håper på at vi blir godt mottatt og at alle som er interesserte i det vi driver med har lav terskel for å ta kontakt med oss. I oppstartsfasen er vi veldig interessert i å skape gode samarbeid og bli kjent med flere som kunne tenke seg å bidra inn i arbeidet med turlaget, sier Lillekvelland.

6. februar er det Kom-deg-ut-dagen. Arbeidsgruppa vil arrangere noen aktiviteter denne dagen. I tillegg vil det bli arrangert Ambassadørkurs for de som har lyst til å lære mer om DNT. Mer informasjon vil komme etter hvert!

Se aktivitetskalender
Dølerud, Østmarka
Se aktivitetskalender
Finn deg en hytte i Oslomarka
Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka.  Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka. Kan nås med kano fra Losby.
Finn deg en hytte i Oslomarka