Hytte til hytte i Fjella

Visste du at man ikke trenger å reise til fjells for å gå hytte til hytte? Det er det fullt mulig å gjøre i vakre Fjella. Her finner du turforslag, hyttene og tips til turen.

Publisert: 05. mai 2023
Inspirasjon

Turforslag

Dette er en tur som går på fine stier og grusvei, men pga. turens lengde er den gradert til krevende.

Hyttene

Turkart

Fjella 1:30 000 utgitt av Flaggtreff, Marker o-lag, Skaukameratene og DNT Indre Østfold.

Kartet får du kjøpt på kontoret til DNT Indre Østfold i Askim, Intersport i Mysen og Askim, Nilsen Sport & Elektrisk i Ørje, Norli Bokhandel i Mysen og Askim, Cirkel K i Rakkestad, Degernes Landbrukslag i Degernes, Rakkestad Sogneselskap i Rakkestad og Einarbu sportshytte i Trømborgfjella.

Tips til turen

1. Bruk UT.no for inspirasjon og planlegging av turen

UT.no finner du tips til utfartsparkeringer, fine rasteplasser, utkikkspunkt og andre turmål langs ruta. Under fanen «Huskelister» kan du opprette en huskeliste for turen, hvor du kan samle de aktuelle turforslagene, rutene, hyttene og turmålene og stedene for turen din. (Husk at du må være innlogget for å lage huskelister.)

2. Bak pizza eller boller på Frøne

På Frøne er det en italiensk vedovn som egner seg til både pizza- og bollesteking. Ta gjerne med deg noen enkle ingredienser til å lage din egen pizza eller blåbærboller med vaniljekrem i blåbærsesongen?

Blåbærboller med vaniljekrem

1 ferdig pizzabunn
Ca. 2 dl blåbær
Sukker etter eget ønske
1 boks ferdig vaniljekrem

1. Rull ut pizzadeigen på bakepapiret som følger med.
  2. Spre blåbæra utover deigen og trykk de lett ned og strø på sukker.
  3. Rull deigen sammen igjen og del i 10–11 biter.
  4. Bruk en skje til å lage en fordypning i bollene og ha på ønsket mengde vaniljekrem.
  5. Stek bollene i den italienske vedovnen.

3. Ta deg tid til en liten omvei

Ta gjerne en liten omvei om Nordre Stange varde, gå opp i tårnet og nyt utsikten.

4. Legg inn en ekstra overnatting på Frøne

Har du mulighet så anbefaler vi en ekstra overnatting på Frøne. Bruk dagen på/ved Frønesjøen. Området egner seg godt for bading, fisking og kano. Ved Frønesjøen er det etablert sittegrupper, gapahuk og utedo. Det er også fine muligheter for å henge opp hengekøyer. Frøne har to kanoer tilgjengelig ved Frønesjøen, for de som leier hytta.

Bli frivillig i DNT Indre Østfold