Møt de frivillige i Indre Østfold – Trond Arne Sæther

Trond Arne Sæther (55) ble frivillig for å gi datteren sin og andre utviklingshemmede fine opplevelser i skog og mark. Hans favoritturer i Indre Østfold er i Fjella.

Publisert: 26. september 2023
Inspirasjon
Trond Sæther, frivillig i DNT Indre Østfold

Trond Arne Sæther (55 år)

Bosted: Mysen
Rolle som frivillig: Turleder for DNT tilrettelagt Indre Østfold

Hvorfor er du frivillig i DNT Indre Østfold?

Jeg har en datter med downs syndrom og en muskelsykdom som gjør at hun sitter i rullestol. Ønsker å gi henne og andre utviklingshemmede fine opplevelser i skog og mark.

Hva er din favorittur i Indre Østfold regionen?

Min favorittur i Indre Østfold tar utgangspunkt i hytta vår ved Lundbyvannet. Går herfra via Mona (her er det muligheter for parkering hvis man ikke vil gå fra Lundebyvannet) og Hakatjerna opp til Blankevanna. Turen går så videre via Lauvvann ned til Lundevollen. Turen tilbake går via Heiamosen hvor jeg tar av ved Hvilesteinen mot Svarverud. Kommer så ned på skogsbilveien og går enten denne tilbake via Damtjerna eller blåmerket sti retning Svarverud og tilbake til Mona, samme vei som jeg kom. Turen er på ca. 15–16 km, alt ettersom du tar veien eller stien tilbake.

En annen tur jeg er glad i er Langgard rundt fra Brattfoss/Igletjern. Dette er en kortere tur på rundt 5 km. Begge turene er i Fjella-området.

Turtips (tips til utstyr, mat på tur eller matlaging på tur og annet)

En foldesag har jeg ofte med på tur. Den er hendig når man skal skaffe tørre kvister/stokker til bål.

Møt flere av våre frivillige.

Bli frivillig i DNT Indre Østfold.

Bli frivillig i DNT Indre Østfold