Turlederens ansvar for risikovurdering o.l. av fellestur

Publisert: 29. august 2023
Artikkel

Krav til turlederen

1. Det er et krav til turlederen at han/hun skal være kjent med det terrenget som turen skal gjennomføres i.
  2. Er turlederen svært erfaren, også med kart/kompass, kan han/hun gjennomføre tur i «ukjent» terreng.
  3. Før turstart skal turlederen fylle ut DNTs standardskjema for risikovurdering.  Risikovurderingen gjøres med  bakgrunn i turlederens kunnskap om og/eller innsikt i terreng/forhold der turen skal gjennomføres.
  4. Turlederen skal lede turen og gå i front, eller ha kontroll på fronten, og regelmessig sjekke bakover – «Er alle med?».
  5. Før avgang for dagens tur: informer deltakerne muntlig om dagsetappen og skisser et regime for dagen. Det gjelder slikt som:
    • beregnet tidsbruk på dagens tur + pauser (eventuelt inkludert pauser).
    • hvordan er terrenget, og om det er vanskelige forhold underveis – f.eks. vading, elvekryssing, svært bratte/glatte partier o.l.
    • skal gruppa holdes samlet, eventuelt regelmessige tider hvor fronten stopper for å vente inn resten av gruppa.
    • om en blir borte (tell regelmessig), så gå tilbake til det stedet dere sist så hverandre (behold roen). Ikke splitt gruppa uten å gi tydelig beskjed om hvordan dere skal forholde dere.
    • gi ut ditt mobilnummer – og vær klar, enkel og tydelig i alle dine beskjeder.
      På dagsturer kan det klare seg med én turleder, men om gruppa er stor, bør det gjøres en avtale med en erfaren deltaker om å gå bakerst. Når turlederen ser denne ved en stopp, så er alle samlet.
  6. Om turen skal gå over flere dager, må det vurderes om det bør være flere enn én turleder.
  7. Ved alvorlig uhell, følg «Instruks ved personuhell, ulykker» – se høyre spalte.

ØNSKER DEG EN GOD TUR! – og det skjer som regel ikke noe alvorlig.

Instruks ved personuhell/ulykker

• Vurdere egen og gruppas sikkerhet.
  • Yte førstehjelp.
  • Sikre ulykkesstedet.
  • Få oversikt over situasjonen.
  • Bistå innsatsleder fra politiet.
  • Etablere samlingsplass for berørte.
  • Debrief og evt. krisehjelp til involverte.
  • Isolere krisen og påse at det øvrige opplegget gjennomføres som planlagt, evt. avsluttes.

Turlederen må påse

1. Ved uhell /ulykke skal en av disse
    Daglig leder 908 32 424
    Styreleder 906 87 212
    Nestleder 915 61 046
    kontaktes straks etter at nødvendig førstehjelp er gitt og eventuelt ambulanse er tilkalt. Orienter deg på forhånd og ha nødvendige nødnumre liggende på telefonen.

Politi 112 – Medisinsk personell / ambulanse 113
  2. Om hendelsen er av alvorlig karakter og du ikke oppnår kontakt med noen av våre lokale ledere (Daglig leder / Styreleder / Nestleder), så må du kontakte:

DNTs beredskapsgruppe – telefon 4000 1868

NB: Varsling av pårørende er politiets/sykehusets oppgave ved personskade og dødsfall.
  3. Daglig leder/Styreleder/Nestleder kontaktes for øvrig ved alle hendelser som oppstår under en tur og som kan medføre at foreningen/turlederen kan bli stilt til ansvar på en eller annen måte.
  4. En rapport skrives snarest etter hendelsen og inneholder:
  • Hva skjedde og med hvilke synlige resultater?
  • Hvem var involvert? Navn, adresse og telefonnummer.
  • Vitner? Navn, adresse og telefonnummer.
  • Hvordan skjedde det?
  • Hvorfor skjedde det?
  • Hva gjorde du før, under og etter hendelsen?
  • Ble det på hendelsesdagen gitt informasjon til deltakerne om dagens forhold.

Utfyllende om turleders ansvar

1. Turlederen representerer DNT Indre Østfold og Den Norske Turistforening.
  2. Ansvarlig turleder har endelig beslutningsmyndighet på alle spørsmål vedrørende turprogram underveis og gruppens sikkerhet. Dagsprogrammet skal følges, om ikke spesielle forhold tilsier en justering.
  3. Turlederen må være i fysisk og psykisk skikk til å gjennomføre den turen han/hun skal lede.
  4. Turlederen må kunne lede andre. Deltakerne må føle at de blir tatt hånd om, spesielt om enkelte velger å gå litt bak.
  5. Turlederen må kunne påta seg en ekstra bør i sekken.
  6. Turlederen må ha gode kunnskaper om friluftsliv generelt og bruk av kart og kompass spesielt.
  7. Turlederen må selv påse at han/hun har nødvendig kartgrunnlag og kompass for turen. Høydemåler og GPS kan være nyttig - men er ikke strengt nødvendig.
  8. Turlederen skal ha gode kunnskaper om førstehjelp.
  9. Turlederen skal medbringe ekstra førstehjelpsutstyr for å kunne hjelpe/supplere deltakere med det nødvendigste for å kunne gjennomføre turen.
  10. Turlederen må ha med egen mobiltelefon – ladet og med nødvendige nødnumre. Telefonen bør være avslått under turen, inntil behov oppstår – da trenger man batteriet.
  11. Turlederen må selv holde nødvendig turutstyr for å kunne gjennomføre turen etter oppsatte planer. Ved turer av minst 3 dagers varighet, gis det en kompensasjon for slitasje på eget utstyr.
  12. Turlederen kan, etter avtale med Daglig leder, få dekket reise til gruppens oppmøtested – t/r. Derfra og tilbake til avslutningspunktet er turen dekket hva gjelder reise, kost og losji som beskrevet i «dag-for-dag» programmet. Gjelder spesielt ved fjellturer.
  13. Turlederen må ikke gå utover de økonomiske rammer som er lagt for turen.
  14. Fakturaer som relaterer seg til turen må attesteres.
  15. Mindre endringer i disse spesifikasjoner kan gjøres etter skriftlig avtale med daglig leder.
  16. Det er viktig å være en aktiv miljøskaper.​​
  17. Husk å ha med en kopi av dagsetappenes sikkerhetsvurderinger.

Forsikring

• DNT Indre Østfold har en egen ansvarsforsikring for de arrangementene vi står ansvarlige for.
  • Den enkelte deltaker er ansvarlig for egen reise-/ulykkesforsikring.
  • Turledere er ansvarlige for forsikringer som gjelder egen person.

Bli frivillig i DNT Indre Østfold