Lushaugtårnet

På toppen - med kjempeutsikt ligger Lushaugtårnet.

Publisert: 06. oktober 2023
Skrevet av: Hans Gunnar Wien
Inspirasjon

Styret i DNT Hadeland vedtok den 12. mars 2018 å bygge et utsiktstårn på Lushaugen. Gran kommune, også på vegne av Hurdal kommune, gav byggetillatelse den 11. juni.

To av tårnets bein står i Hurdal kommune

Lushaugentårnet er et svært godt utsiktspunkt, og med gode værforhold vil vi kunne se topper både i Jotunheimen og Rondane.

Sikteskiver

De fire skivedelene er montert en i hvert hjørne på øverste plattform, og det er 115 siktelinjer til sammen. Lengste sikt er på 174 km, og topper kan sees både i Jotunheimen og i Rondane. Det er ei kasse med gjestebok der du kan registrere besøket, og en kikkert, slik at fjerne topper kan sjekkes nærmere.

Det er montert et kunstverk bestående av to ravner i tårnet, disse er laget av Anna Widèn, de er et bevis på tildelingen av årets byggeskikkpris i 2018-19.

Ankomst til tårnet er blåmerket sti både fra sør, Malsjøsetra, eller fra Lygna. Se UT.no for nærmere beskrivelse av hvordan du kommer til tårnet.

Brandbu og Tingelstad almenning har ryddet løypetrasé fra Lushaughytta og opp til tårnet. Øståsen Skiløyper preparerer. Dermed kan tårnet også enkelt besøkes på vinterstid.