Hvordan bli frivillig

DNT Hadeland ønsker seg flere frivillige. Vi har mange slags oppgaver som skal løses.

Publisert: 05. mai 2023
Skrevet av: Hans Gunnar Wien
DNTs tilbud

Dugnadsånden er en grunnverdi og bærebjelke i DNT. Uten stor dugnadsinnsats ville det norske friluftslivet sett ganske annerledes ut. I DNT Hadeland ønsker vi mange flere ut på tur, som vil kjenne friluftsglede ved å komme seg ut i våre flotte turområder.. Vi ønsker oss flere turledere, vil du bli det - sørger vi for at du får turlederkurs slik at du føler deg trygg i rollen. Vi har et stinett på over 220 km som må ryddes, merkes og vedlikeholdes, og vi får til stadighet forespørsler om å rydde og merke flere ruter.

Vi trenger frivillige:

• Til turledelse

• Ønsker du eller kunne du tenke deg å ha med andre på tur
    • Ønsker du kompetanse på turledelse - du får kurs og opplæring.
    • Du får tildelt DNT's Turlederjakke

• Til vedlikehold av våre ruter og stier

• Ruter og stier som skal vedlikeholdes deles opp i roder/oner med en oneansvarlig som :

• Går igjennom tildelt strekning årlig eller ved behov

• Foretar enklere vedlikehold, kvisting, friske opp merking

• Registrerer behov for ytterligere vedlikehold

• Rapporterer til leder av Ruteutvalget

• Til drift av Barnas Turlag

• Vi trenger flere frivillige som kan lage aktiviteter og turer for barn på Hadeland. Eksempler på aktiviteter kan være skidager, Kom deg ut-dagen to ganger i året, Nisseturer ved juletider og andre lavterskel-turer i nærmiljøet på Hadeland. Det er ikke et eget styre, men vi ønsker å samle noen engasjerte frivillige i en egen gruppe som liker å skape aktiviteter for barn.
  • Til bistand ved arrangementet "Opptur"

• Opptur er et landomspennende arrangmenent for 8.klassinger i hele Norge. DNT og skolene samarbeider om en turdag i nærområdet som er på dagtid. Vi trenger en/to frivillige til å være arrangør, dvs ha kontakt med skolene, bestille busser og skaffe frivillige turledere. Vi trenger også flere turledere som kan være med på selve dagen.

For å melde deg som frivillig, send en epost til styreleder.hadeland@dnt.no, eller ta kontakt med andre i styret.

Reiseregning