Kjørestua på Sagvollen

Publisert: 07. september 2023
Skrevet av: Hans Gunnar Wien
DNTs tilbud

Kjørestua på Sagvollen ligger omlag en mil øst for Gran på Hadeland, mellom Steinsjøen og Vassbråa. DNT Hadeland leier første etasje av Gran Almenning.

Det er anlagt ny blåmerket sti på sørsida av Vassbråa mellom Jotunheimstien og Sagvollen. Stien fører fram til hytta som derfor er et perfekt overnattingssted på Jotunheimstien, mellom Snellingen og Lygna. I sommerhalvåret kan hytta nåes med sykkel fra Gran, eller fra Skjervaområdet.
Hytta er en ubetjent hytte, låst med DNT-nøkkel og er tilgjengelig hele året.

For å kunne bruke hytta er det nødvendig å booke den på forhånd. Man må booke hele hytta, og for minimum ett døgn.
Prisen er kr 620,- pr døgn, og minst en i reisefølget må være DNT-medlem. Husk å ta med gyldig medlemsbevis på hytteturen!

Kjørestua har tre rom (et kombinert kjøkken/oppholdsrom, en stue og et soverom). Soverommet har 7 sengeplasser. Stua har en seng og en sofa. Det er også mulig å benytte en soveplass på kjøkkenet, og ekstra madrasser. Belysning besørges av solcellepanel, mens det er propan til matlaging. Vann hentes fra vannpost ca 100m i NV retning.

Brukere av hytta har tilgang til både kano og båt i Vassbråa.
Hytta disponeres fra kl. 14 ankomstdagen til kl. 14 avreisedagen.

Sagvollen ble kjøpt av allmenningen i 1909 og stedet ble et senter for skogsdrift i området. Det ble anlagt et stort sagbruk og i den forbindelse ble det bygget noen hytter for arbeidsfolk. Kjørestua ble oppført som bolig for administrasjonen og sagmester. Sagbruket ble nedlagt i 1954 og Kjørestua har siden blitt brukt av skogvokter og andre funksjonærer i allmenningen. I de seinere år har hytta andre etasje vært bortleid til privatpersoner.

Se fullstendig beskrivelse og bestill hytta på UT.no