Råd & Tips

På denne siden har vi lagt ut noen Råd & Tips som vi håper kan være til nytte når du skal på padletur på egen hånd eller sammen med andre. Start gjerne med å tenke gjennom hvordan du kan bidra til å ta vare på miljøet, fuglelivet og til å holde naturen ren underveis. Når det gjelder gjennomføringen av selve padleturen må du alltid gjøre dine egne vurderinger basert på ferdigheter, farvannet, forholdene og årstiden.

Publisert: 25. september 2023
Skrevet av: Jens Petter Ørjansen
Inspirasjon

Bærekraft - Ting å tenke på før padleturen

Ta vare på naturen og fuglelivet

Når du sitter i kajakken, kan du komme tett på fugler og dyr. Det er viktig å være varsom og ikke skremme dem. Respekter naturområder, reservater og hekketiden. Vær miljøbevisst og praktiser sporløs ferdsel.

BirdLife Norge - Vern om fuglelivet

Bidra til å Holde Norge Rent

Det havner i gjennomsnitt over 200 kilo med plast og søppel pr. km2 langs norskekysten i året. Her kan vi padlere bidra og gjøre en forskjell. I kajakken kommer vi til så og si overalt, også på steder som er lite tilgjengelige for andre.

For å gjøre det enklere å kunne bidra til å holde naturen ren har vi satt opp en kasse med hansker og plukkposer (10L) i Sjøboden på Gyldenløve Brygge. Vi oppfordrer alle til å bli med på miljødugnaden. Ta med deg et par hansker og noen poser og plukk litt søppel på turen, og ta det med hjem for kildesortering. Alle monner drar!

Her finner du nyttig informasjon og veiledninger fra Hold Norge Rent.

Her kan du ta med deg gratis ryddeutstyr.
Gratis ryddeutstyr, hansker og plukkposer, i Sjøboden.

Planlegging av padleturen

Om farvannet

Gjør alltid en vurdering av farvannet du skal padle i og eksponeringspotensialet med hensyn til været. Bruk kart når du legger opp ruta og ta med et kompass. Analoge løsninger, som ikke krever strøm, vill alltid fungere. Lær deg å bruke kart og kompass. Ta gjerne med en GPS, nødpeilesender eller VHF radio dersom du ønsker det og kan bruke disse verktøyene.

Noen av tingene du må vurdere er om turen skal gå i en indre, ytre skjærgård, i åpen sjø, et havneområde, en innsjø, et vann eller i en elv. Er området trafikkert og kommer du til å padle i dagslys, skumring eller mørke? Legg opp en hovedrute du ønsker å følge, steder du kan krysse på en trygg måte og hvor det er fint å gå i land. Legg også opp alternative ruter du kan velge dersom forholdene endrer seg underveis.

Her finner du noen fine padleturer

Her finner du nyttige verktøy når du skal på tur

Om forholdene

Forholdene, utviklingen i været, er det som ofte kalles ukontrollerbare variabler. Du kan ikke kontrollere, men må forholde deg til dem. Det finnes imidlertid mange fine nettsider og apper du kan bruke for få en status og prognose for forventet utviklingen i været: høy-/lavtrykk, nedbør, vindstyrke, vindretning (pålands-/fralandsvind), bølgehøyde, flo og fjære, strøm og vann- og lufttemperatur.

Generelle råd når du skal på tur

Husk at turen alltid vil foregå på naturens premisser. Ta høyde for at været kan endre seg raskt og at det kan bli både varmt og kaldt, vått og tørt, alt på en og samme dag. Selv om sommeren kan været slå om og det bli kjølig. Ta med deg nødvendige klær og utstyr!

Når du drar på tur alene

Drar du på tur alene er det et godt råd å feste karabinkorken på taulina du har rundt midjen til en av dekkslinene på kajakken. Det vil bidra til å gi deg kontroll på kajakken dersom du skulle havne i vannet og den begynner å drive vekk fra deg. Fest også åra til kajakken med ei åresnor. Tren regelmessig på egenredning. Det er flere teknikker du kan benytte. Bruk av årepose er et effektivt alternativ som fungerer godt.

Merk kajakken din med navn og telefonnummer

Er kajakken din merket kan det avklares raskere om en redningsaksjon må iverksettes eller ikke når den blir funnet. Alle klubbkajakkene våre er merket og lagt inn i Redningsselskapets register, RS Aktiv. Uansett metode merk kajakken med navn og telefonnummer, da er det også større sannsynlighet for at du får den tilbake om den skulle komme på avveie.

Bli frivillig hos oss
Topp 7 i Bymarka utenfor Trondheim.
Bli frivillig hos oss