DNT sine vakreste hytter langs Sørlandskysten

Norges vakreste DNT-hytter på Sørlandet byr på kystfølelse og nærturer i skjærgården.

Publisert: 24. april 2024
Inspirasjon

Seilerhytta

På Bjorholmen rett utenfor Borøya i Tvedestrand ligger seilerhytta med egen strand, brygge og to små robåter til låns. Fra Seilerhytta er det havutsikt mot Møkkalasset fyr og kort vei til holmer og skjær i Raet Nasjonalpark.

Gammeløya

På Gammeløya i Kristiansand kan du nyte skjærgårdslivet på din "egen" øy. Adkomst via Flekkerøya hvor du kan låne robåt av DNT Sør. Rotiden er på 20 minutter.

Tømmerstø

Tilbringe sommeren innaskjærs i Kristiansand? Fra bryggekanten kan du ta deg et morgenbad, for deretter å låne med deg en kajakk og padle gjennom Skippergada like ved. Enkel adkomst, spør du? Hit kan du kjøre til døra. Hytta ligger 12 minutter fra Kristiansand sentrum.

Tjortedal

En fredfull liten plett nord for Mandal, omgitt av skog, gammelt kulturlandskap, og merkede stier i et turområde med spennende historie. I boden står det fire terrengsykler (to barnesykler og to voksensykler) som kan benyttes av overnattingsgjester. Hytta har fem sengeplasser.

Fyrferie på Sørlandet

Store Torungen

Store Torungen fyrstasjon er idyllisk plassert på en egen øy ytterst i havgapet ved innseilingen til Arendal by. Her har du panoramautsikt over skjærgården. Fyrvokterboligen og Annekset har tilsammen 26 sengeplasser, og i den ene hytta er det tillatt med hund.

Lyngør fyr

Lyngør Fyr består av Betjentboligen og Annekset som har til sammen 22 senger og ligger idyllisk til på Kjeholmen like nordøst for Lyngør. Hele anlegget er fredet av Riksantikvaren. Øya har fastboende geiter som bidrar til å holde kystlandskapet ved like. Det er tillatt med hund i Annekset.