Toppturer til fots i Jotunheimen

Jotunheimen er et eldorado for deg som vil bestige topper og fjell på over 2000 meter. Med en rekke betjente DNT-hytter som utgangspunkt kan du tilbringe flere dager på en hytte og utforske toppene i Norges mest besøkte nasjonalpark.

Publisert: 25. august 2023
Inspirasjon

Knutshøe

Startsted: Gjendesheim. Kjør til rasteplass ved riksveg 51.
Avstand: 12,3 km
Gradering: Krevende

Helt øst i Jotunheimen finner vi det flotte fjellet Knutshøe (1517 m.o.h.), den mindre kjente naboen til Besseggen. Turen byr på et variert terreng, nydelig natur og fantastiske utsiktspunkter.

Besshøe

Startsted: Gjendesheim
Avstand: 22,5 km
Gradering: Krevende

Dronninga ved Gjendesheim er Besshøe. Utsikt mot Norges høyeste fjelltopper, Gjende-alpene og er omringet av vakre vann. Både Gjende og Russvatnet er turkise mens Bessvatnet er mørkeblått. Fra toppen kan man også se alle turistene som går over Besseggen

Annonse:

Kyrkja

Startsted: Leirvassbu
Høyde: 2013 moh
Gradering: Krevende

Kyrkja er en av toppturjuvelene i Jotunheimen. En tur opp til den ikoniske toppen er både luftig og bratt, men utsikten fra toppen er verdt turen opp.

Gjendetunga

Avstand: 12,7 km
Gradering: Middels

Turen til Gjendetunga er en fantastisk tur som gir utsikt over Gjende og alle de vakre toppene rundt.

Rasletinden

Startsted: Gjendesheim. Parkering ved Flye 1389.
Avstand: 7,6 km
Gradering: Middels

Rasletinden er en av toppene du ser når du haster av sted på veien over Valdresflye. Men toppen på sørsida av Leirungsdalen fortjener mer enn bare et glimt fra veien. Turen til toppen er ikke spesielt tung, og toppen gir en fantastisk utsikt over toppene i Leriungsdalen, et område som ofte blir kalt "Gjendealpene".

Galdeberget

Startsted: Fondsbu.
Fjellområde: Jotunheimen
Høyde: 2075 moh
Tidsbruk: ca 6-7 timer
Gradering: Middels

Galdeberget er en lett tilgjengelig 2000-meters topp øst for Eidsbugarden. Turen starter ved Fondsbu og følger sti langs Bygdin før man stiger opp 1000 meter. På toppen er det en turpost.

Glittertind

Startsted: Glitterheim
Avstand: 6 km
Gradering: Krevende

Det er lett å forstå hvorfor turen opp på Norges nest høyeste fjell (2457 moh. med breen på toppen) er populær. På veien opp, og på toppen er det storslagen utsikt over Jotunheimen.

Store Knutsholstind

Avstand: 6,8 km
Gradering: Krevende

Store Knutsholstinden er selve majes­te­ten i Gjende­alpene, med sin pyramideformede topp som ruver over alle omkring­lig­gende fjell. Toppen ligger omtrent midt på en ca. 5 kilometer lang fjell­rygg som strekker seg nordvestover fra Svartdalsbandet

Heimdalshøe

Startsted: Gjendesheim
Avstand: 5,2 km
Gradering: Middels

Heimdalshøe er et storvokst fjellmassiv like øst for Jotunheimen, på mange måter en litt glemt perle i skyggen av langt mer kjente turmål på andre siden av riksvei 51. Turen opp byr på en del stigning men er for øvrig lettgått.

Fannaråken

Startsted: Sognefjellshytta
Avstand: 11 km
Antall dager: 2 dager
Gradering: Middels

På Fannaråken (2068 moh.) kan du få overnatting på en betjent hytte i over 2000-meters høyde. Fannaråkhytta, som ligger helt oppe på toppen, er DNTs høyestliggende hytte. Å se soloppgangen og solnedgangen herfra er magisk, når det mektige fjellandskapet rundt er badet i gyllent lys.

Høgdebrotet via Bukkehåmåren og Kvassryggen

Startsted: Gjendesheim. Kjør til rasteplass ved riksveg 51.
Avstand: 17 km
Gradering: Ekstra krevende

Turen over Bukkehåmåren og Høgdebrotet er en rundtur av beste sorten, variert og flott med et stort spenn i terreng og utfordringer. I tillegg til to topper over 2000 meter, får man med seg den litt glemte Bukkehåmåren som byr på en av de mest spektakulære utsiktene mot Gjende i tillegg til pirrende stup og fotomotiv i særklasse.

Høgbrotet

Startsted: Fondsbu
Avstand: 5,3 km
Gradering: Krevende

Dette er et altfor lite besøkt turmål, for toppen kan nemlig, til tross for den relativt beskjedne høyden, by på en imponerende utsikt i alle retninger. Den er foreksempel det eneste ståstedet der man samtidig kan se Tyin, Bygdin og Gjende.

Nordre Svartdalspiggen

Avstand: 5,3 km
Gradering: Krevende

Svartdalspiggen er et markant fjell som ligger spektakulært til mellom Svartdalen og Langdalen sør i Jotunheimen. Bor du på Gjendebu må du virkelig ta deg tid til å oppleve denne turen.