Tre personer med fjellski som går langs en kvistetløype

Skiturer fra hytte til hytte på Hardangervidda

Skitur på Nord-Europas største høyfjellsplatå, Hardangervidda, er en flott naturopplevelse. Her ligger DNT-hyttene på rekke og rad, hvorav flere er betjent og byr på ekstra komfort i vinterfjellet med oppredde senger og treretters middag. De slake viddene er som skapt for lange dager på fjellski fra hytte til hytte og vi har funnet frem en rekke turtips du kan utforske.

Publisert: 04. oktober 2023
Inspirasjon

Før du drar på tur vinterfjellet

Å dra på skiturer i vinterfjellet krever gode forberedelser og grunnleggende erfaring på fjellski. Vinterfjellet kan by på skiftende vær og veldig krevende forhold. Derfor er gode forberedelser nøkkelen for en god opplevelse.

Se kvistedatoer for Hardangervidda

Nyttig og viktig informasjon før du dra på tur

Hardangervidda på langs - på ski

Lengde: 119,9 km
Tid: 7 dager
Avslutter: Haukeliseter

Dette er en klassisk påsketur som byr på stor variasjon i dagsetapper, hytter og terreng, men du bør ha litt erfaring fra tidligere turer i høyfjellet før du legger ut på denne turen.

Helgetur på ski fra Finse til Krækkja og ned til Ustaoset

Lengde: 48,3 km
Tid: 3 dager
Avslutter: Ustaoset

To flotte dager med tur på Hardangervidda. Og, to koselige kvelder på høyfjellshytter. Togtur i hver ende. Kanskje får du på toppen av det hele lest en bok på toget?

Trekanten på Hardangervidda øst

Lengde: 66,8 km
Tid: 3 dager
Starter: Solheimstulen
Avslutter: Solheimstulen

En flott og lettere tur helt øst på Hardangervidda. Her bor du på betjente DNT-hytter og etappene er kortere.

Klassisk rundtur på ski på Hardangervidda

Lengde: 83,2 km
Starter: Dyranut
Avslutter: Dyranut

Dette er en skitur som passer for deg som ønsker en tur som går i lett og slakt terreng, men gir en skikkelig opplevelse av Hardangervidda på vinterstid.

Annonse:

Fire dagers skitur Nord på Hardangervidda

Lengde: 50 km
Avslutter: Haugastøl

Flott helgetur som passer for deg som ønsker å sette igjen bilen hjemme. Her starter og slutter turen på togstasjoner langs Bergensbanen

Hardangervidda på skrå

Lengde: 105,3 km
Starter: Haugastøl
Avslutter: Tyssedal

Skråturen over Hardangervidda er en fin variant å krysse Nord-Europas største høyfjellsplatå på. Du sover stort sett på betjente hytter og går dagsetapper på fra i underkant av to mil til i underkant av tre mil.

Langtur på ski fra Finse til Rjukan

Lengde: 118 km
Tid: 8 dager
Avslutter: Rjukan

Seinvinteren er tid for lange turer. Denne turen fra Finse til Rjukan er en av de aller mest klassiske variantene å krysse Hardangervidda på. Turen går i kvistet løype med slake stigninger og normalt lange dagsmarsjer som kan gjøres lengre om man ønsker mer utfordring. Overnatting skjer for det meste på betjente hytter.

Fire dagers påsketur midt på Hardangervidda

Lengde: 95 km
Starter: Dyranut
Avslutter: Dyranut

Denne skituren går fra hytte til hytte midt på Hardangervidda platået og er en påskeklassiker!

Annonse: