Rike riddere

Ikke fullt så arme riddere laget med grovbrød, kokosmelk og stekte epler – perfekt og enkel høstmat på tur.

Publisert: 23. mai 2023
Skrevet av: Bodil Dorothea Gilje, Matspaltist i Fjell og Vidde

Til to porsjoner trenger du:

• 4 skiver grovbrød
  • 2 egg
  • 2 dl kokosmelk
  • 2 ss sukker
  • 1 ts kanel
  • 1/2 ts kardemomme
  • 1/4 ts salt
  • smør til steking
Annonse:

Stekte epler

• 2 epler
  • 2 ts kanel
  • 1 ss sukker
  • 1/2 ts malt ingefær
  • litt sitronsaft

Pynt

• vaniljekesam
  • blåbær
  • bringebær
  • pekannøtter eller valnøtter
Fat med mat på et reinsdyrskinn.
Arme riddere med en vri. Foto: Marius Dalseg Sætre

Slik gjør du:

Bland alt det tørre i en liten pose før du drar hjemmefra. Eggene kan du ha på en flaske sammen med kokosmelk. Visp sammen ingrediensene med en gaffel i en liten boks eller dyp tallerken – det er viktig at fatet har en kant, slik at blandingen blir høy nok til at brødskivene kan dynkes. Legg én og én brødskive oppi, og la dem bli godt gjennomtrukket. Smelt en god kladd smør i stekepanne på middels varme, og stek skivene på begge sider til de blir gylne.

Eplene deles i båter og stekes i (mye) smør, kanel, sukker, ingefær og litt sitronsaft på middels varme, til de blir myke. Sausen i stekepanna – en god blanding av smør, eplesaft, kanel og sukker – kan du bruke som saus på toppen når alt skal serveres.

Tips!

Arme riddere kan også serveres med bacon – dropp sukker i blandingen, så får du en litt mindre søt frokostvariant.