Klær på stativ

Redusert forbruk

Nordmenn bruker i snitt tre ganger så mye som en EU-borger på sport- og friluftsutstyr. DNT ønsker å være en pådriver for redusert forbruk av utstyr til friluftsliv. Vårt tilbud med utleie- og utlånsordninger, bruktsalg og tilbud om reparasjon er viktige miljø- og inkluderingstiltak. Vi jobber for å utvide dette tilbudet.

Disse tiltakene kan dere lese om nedenfor:

Utstyrsutleie på betjente hytter: Flere av DNTs betjente hytter tilbyr utleie av bekledning og turutstyr.

Frilager utstyrsutleie: For å gjøre det enklere å leie friluftsutstyr har Stavanger Turistforening deltatt i etableringen av ut- leiesentralen Frilager.  Frilager tar i bruk utstyret som allerede finnes hos ulike organisasjoner i regionen og samler det på et felles lager.

Grønn Fredag med DNT ung: Som et motsvar mot kjøpehysteriet på Black Friday arrangerer DNT ung Grønn fredag samme dag og Grønn onsdag. Dette er nasjonale byttedager der en kan bytte, selge eller kjøpe friluftsklær og - utstyr.

Fiks turutstyr på DNTs hytter: Bergans og DNT samarbeider om å utstyre alle de betjente DNT-hyttene i Norge med et nyttig reparasjonssett som overnattingsgjestene kan låne og bruke når de bor på hytta.

Annonse:

ReTuren

ReTuren syverksted ble startet av Stavanger Turistforening i 2021. Målet er å bidra til et mer naturvennlig friluftsliv ved å gi turklær og utstyr lengst mulig levetid. Gjennom nytenkende reparasjoner, redesign og kurs ønsker ReTuren å begeistre og inspirere.

ReTuren er et direkte svar på DNTs ambisjon om å redusere friluftslivets fotavtrykk. Miljømessig bærekraft går som en rød tråd gjennom alt de gjør, med sirkularitet og nullsvinn som viktige prinsipper.

Bilder fra syverksted.
På ReTuren syverksted kan du fikse turutstyret ditt og gi det nytt liv.

Utstyrsutleie på betjente hytter

Å leie er et godt alternativ til å eie. Fjellutstyr som brukes sjelden slik som randonnée og fjellski, stisykkel, truger, pulk, fatbike og elektrisk fjellsykkel kan leies på Gjendesheim turisthytte. Hytta har online booking av utstyr. Flere av DNTs betjente hytter tilbyr utleie av bekledning og turutstyr. Ta kontakt med vertskapet for mer infomasjon om og hva som leies ut.

To mennesker tar på feller på ski i vinterlandskap.
Flere av DNTs hytter tilbyr utleie av utstyr.

Frilager utstyrsutleie

For å gjøre det enklere å leie friluftsutstyr har Stavanger Turistforening deltatt i etableringen av ut- leiesentralen Frilager.  Frilager tar i bruk utstyret som allerede finnes hos ulike organisasjoner i regionen og samler det på et felles lager der det håndteres av personer på arbeidstrening i regi av NAV. Totalt er 27 ulike organisasjoner, fem kommuner og Rogaland fylkeskommune med i samarbeidet. Det er laget en nettside for lagerhåndtering, bestilling, levering og retur slik at organisasjoner og enkeltpersoner enkelt kan leie turutstyr i stedet for å kjøpe nytt. Når du har leid utstyr, kan det hentes på tursenteret til Stavanger Turistforening, eller hvis du leier kano; ved vannet der du har lyst til å padle. Nå skal Frilager også utvides til resten av landet!

Dame og to barn i kano.
Lei kano gjennom frilager!

Grønn Fredag med DNT ung

Som et motsvar til kjøpehysteri og Black Friday arrangerer DNT ung Grønn fredag samme dag og Grønn onsdag. Dette er nasjonale byttedager der en kan bytte, selge eller kjøpe friluftsklær og - utstyr. DNT Ung ønsker at slike arrangement bidrar til at flere blir bevisst på sitt eget forbruk og legger om vanene sine for å senke forbruket og minske miljøbelastningen. Grønn fredag gir alle en gyllen mulighet til å bli med på denne snuoperasjonen.

Dame ser igjennom klesstativ.
Grønn fredag blir arrangert av DNT ung som et motsvar til kjøpehysteriet på Black Friday.

Fiks turutstyr på DNTs hytter

Bergans og DNT samarbeider om å utstyre alle de betjente DNT-hyttene i Norge med et nyttig reparasjonssett som overnattingsgjestene kan låne og bruke når de bor på hytta. Slik kan en gi turklær og turutstyr lenger levetid. Hjemme har man ofte ikke det man trenger for å reparere, og det kan være vanskelig å finne en butikk i som fikser det for deg. Med det enkle reparasjonssettet håper DNT at det skal være mulig å sitte i solveggen eller foran peisen på hyttene og fikse småting på klærne eller turutstyret. Det er også laget en brosjyre med gode reparasjonstips.

Sekk på benk foran turisthytte.
Reparasjonssettene kan lånes i resepsjonene og gir gjestene  mulighet til å fikse turutstyret sitt selv.