Dame og gutt fisker på brygge

Nærfriluftsliv og grønn transport

DNT skal redusere friluftslivets fotavtrykk. Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å stimulere til kortreiste ferie- og fritidsopplevelser i lokalmiljøet og i eget land. Vi vil også å bidra til redusere transportbehovet og gjøre det lettere å benytte klimavennlig transport for å delta i friluftsliv. Her er noe av det vi har gjort.

Disse tiltakene kan dere lese om nedenfor:

Kortreiste hytteturer: Hammerfest og Omegn Turlag har bygget to dagsturhytter på byfjellene Tyven og Storfjellet. Hyttene ble satt opp på dugnad i 2019 og har blitt veldig populære for kortreist friluftsliv og lavterskelturer i nærområdet.

Bynært friluftsliv: Bergen og Hordaland Turlag har de siste årene satset mye på tilrettelegging av bynært friluftsliv, ved å vedlikeholde, kartlegge og presentere urbane nærtur-forslag i Bergen.

Grønt kort: For å friste gjestene til å ta bussen til fjells, tilbyr 15 DNT-hytter gavekort på 100 kroner til busspassasjerer.

Bussen til bushen: La bilen stå og ta bussen til bushen! DNT Telemark ønsket å tilrettelegge for nærfriluftsliv med miljøvennlig transport, og merket fra flere utvalgte bussholdeplasser og inn til spennende turmål i Grenlands-området.

Annonse:

Kortreiste hytteturer

Hammerfest og Omegn Turlag har bygget to dagsturhytter på byfjellene Tyven og Storfjellet. Hyttene ble satt opp på dugnad i 2019 og har blitt veldig populære for kortreist friluftsliv og lavterskelturer i nærområdet. De er i bruk året rundt, både av byens befolkning og av tilreisende.

Hytta på Storfjellet ligger 3 km over Hammerfest og er utstyrt med rullestolrampe og tilrettelagt i samarbeid med Norges Handikapforbund.

Målet med hyttene er å lage møtesteder og rasteplasser der 10-12 personer kan sitte og spise niste eller nyte en kaffe. Den unike formen og fantastiske utsikten over Hammerfest har blitt en meget populær attraksjon. ​​​​​​​

Arkitektonisk liten hytte på fjelltopp
Dagsturhytta på Storfjellet.

Bynært friluftsliv

Bergen og Hordaland Turlag har de siste årene satset mye på tilrettelegging av bynært friluftsliv. Det har vært jobbet med å vedlikeholde eksisterende stier i bynære områder, deriblant i Byfjellene og å kartlegge og presentere urbane nærtur-forslag i Bergen.  Turene publiseres på UT.no hvor det også er definert nye grensesnitt for å forenkle søk og oversikt over nærturer i Bergen kommune. På en av nærturene er det også satt opp en personteller for å kartlegge trafikken på ruta.

Utsikt fra fjell, lysende by i det fjerne
Bildet er tatt i midten av september på fjellet "Blåmannen" over Bergen.

Grønt kort

For å friste gjestene til å ta bussen til fjells, tilbyr 15 DNT-hytter gavekort til busspassasjerer. Alle overnattingsgjester som viser frem bussbilletten får et gavekort på 100 kroner til bruk på hytta.

Såkalt «nudging», å friste eller lokke folk til mer miljøvennlig atferd, er tiltak som ofte virker. For hyttene er også tiltaket et fint påskudd for å få delt «kjedelig» informasjon om bussruter og -tider i sosiale medier.

Les mer om Grønt Kort og se hvilke hytter som er med her.

Grønt gavekort, få 100 kroner til mat og drikke (uten alkohol) om du tar buss til noen betjente hytter.

Bussen til bushen

La bilen stå og ta bussen til bushen. Det var oppfordringen til DNT Telemark, Bypakke Grenland og farte.no. Ønsket med pilotprosjektet som startet i 2016, var å tilrettelegge for nærfriluftsliv med miljøvennlig transport. Det ble merket fra flere utvalgte bussholdeplasser og inn til spennende turmål i Grenlands-området. En av suksessfaktorene har vært godt samarbeid og samhandling mellom fylkeskommunen, driftsselskapet, Statens Vegvesen, kommunene og de frivillige i de lokale turlagene.

Tre personer går fra bussholdeplass og inn i skogen
Bussen til bushen gjør det enklere å komme seg ut i naturen.