Lite rom med med hyller fylt med matvarer.

Mat på selvbetjeningshytter

For mange er de selvbetjente hyttene selve symbolet på DNT: En hytte som er ubemannet, men som har et proviantrom med alt du trenger for å spise deg mett på hyttetur. Her får du tips til matlagingen!

De selvbetjente DNT-hyttene finnes fra Agder i sør til Trøndelag i Midt-Norge.

Mange er spente når de ankommer en selvbetjent hytte - hva er det inne på proviantlagret? Er det sjokolade? Kanskje pannekaker? På lange turer er det enkeltretter eller noe godt man går og drømmer om.

Annonse:

Gjennom prosjektet Mat med utsikt har vi i DNT jobbet for at vareutvalget på selvbetjeningshyttene skal bli mer forutsigbart for gjestene, og at vi tilbyr proviant som er litt mer bærekraftig og inkluderende enn tidligere.

Under ser du hva vi anbefaler som standarduvalg på selvbetjeningshyttene. Det vil likevel alltid være noen lokale tilpasninger, og vær også klar over at noen hyttene som ligger langt til fjells ikke får påfyll av varer utover i sesongen. Er det tomt, så er det tomt.

Standardutvalg proviant på selvbetjeningshytter

Frokost og pålegg: Knekkebrød*, havregrøt, havregryn*, pannekakemix, leverpostei*, syltetøy, sjokoladepålegg, makrell i tomat, smør, honning

Middag og tilbehør: Bergensk fiskesuppe, erter og gulerøtter, potetmos, lapskaus på boks, fullkornsris, bacalao, bønnemix, byggryn, Pasta di Parma, Chili Con Carne, fullkornsmakaroni, tomatsuppe*, bogkylling på boks, stroganoff-gryte, tørre røde linser, knuste tomater på boks

Dessert og snacks: Sjokoladepudding, vaniljesaus, fruktsuppe, mørk kokesjokolade, Kvikk Lunsj, Bixit sjokolade

Annet: Turmat lapskaus, kaffe, kakao, solbærtoddy, tørrmelk, teposer, kokmalt kaffe, instant kaffesticks

Produkter merket med * er enten glutenfrie, eller finnes som glutenfritt alternativ

I tillegg til vareutvalget vil du finne sukker, kanel, pepper, salt og noe annet krydder på hytta som du kan benytte for å smakssette maten.

Sånn betaler du på DNT-hytte

Husk at for at DNT-foreningene skal kunne fortsette med ordningen med proviantrom så er du som gjest sammen med ansvarlig for å rydde, holde orden og betale for maten. Gled deg over et unikt tilbud, og spis godt uten å bære deg skakk!

Sjekk prislisten for DNT Oslo og Omegns hytter i de største fjellområdene i Sør-Norge. Vær oppmerksom på at turistforeningshytter andre steder i landet kan ha andre priser.

Oppskriftshefte

DNT har sammen med Joker og Nærbutikken laget et oppskrifthefte kalt "Mat med utsikt".

Heftet inneholder inspirasjon til god og bærekraftig mat på tur, med utgangspunkt i proviantlagrene på DNTs hytter. Heftene skal finnes på de selvbetjente hyttene, og du kan lese det digtalt under.

Oppskriftsheftet "Mat med utsikt"

Hyttebesøket fra A til Å
De ulike DNT-hyttene