En bred vei gjennom snøen i skogen, med oppkjørte skispor både på venste og høyre side. To skigåere er synlige, en på vei mot oss og en fra oss.

5 skiturer i Trondheimsområdet

Her har vi funnet fram til 5 fine skiturer du kan gå i Trondheimsområdet. Turene går etter oppkjørte skispor og sammen med denne beskrivelsen skulle det være greit å finne fram.

Publisert: 14. august 2023
Inspirasjon
Skiløyper på Langmyra ved Vassfjellet.
Skiløyper på Langmyra ved Vassfjellet. Foto: Jonny Remmereit

Langmyra i Vassfjellet

Noen hevder at her i Vassfjellet finner man noen av de fineste skiløypene i hele Trøndelag. I alle fall er det et helt fantastisk skiterreng med muligheter for liten og stor. Løypene ligger på skisporet.no.

Lengde runder: ulike rundløyper opp til 16 km

Adkomst: Med bil fra Klæbu/Trondheim, forbi Vassfjellet skiheiser (kan også starte her) tar av ved skilting inn på bomvei til Langmyra p-plass.

Løypekart med oppkjørte skispor​

Fra hytte til hytte i Bymarka

Dette er for mange en av klassikerne i Bymarka. Turen går innom serveringsstedene Rønningen og Grønlia hvor det er naturlig med en rast for å nyte av spesialitetene der. Turen som starter og slutter i Granåsen går  i noe av det vakre skiterrenget i denne delen av marka. Skituren passer for de som liker en lengre markatur og for de som liker å bruke dagen på tur.

Lengde på rundturen: 15 km

Adkomst: Buss til Granåsen skisenter, eller parker her med bil.

Nordmarka rundt

Skiterrenget som går ut fra Gjenvollhytta i Klæbu er meget snøstabilt og her er det ofte skiløyper lenge før andre steder i området. Det er kjørt skispor i området mellom Jonsvannet og Selbusjøen et terreng som er slakt og lettgått og innbyr til fine skiturer.

Lengde på rundturen: 15 km.

Adkomst: Med bil  fra Klæbu til Bjørkli videre på bomvei opp til p-plass på Gjenvollhytta.

Løypekart med oppkjørte skispor​

Rundtur i Leinstrandmarka

Dette er en av de mest populære skiturene i marka. Den kan du starte i Granåsen eller fra Skogly/Ringvål. Turens høydepunkt er definitivt serveringsstedet Rønningen som ligger høyt og fritt til med en magisk utsikt mot Vassfjellet.

Lengde på rundturen: 10 km.

Adkomst: Med bus til Granåsen eller Ringvål/Skoglybil  fra Klæbu til Bjørkli videre på bomvei opp til p-plass på Gjenvollhytta.

Løypekart med oppkjørte skispor

Rossmorunden i Strindamarka

Noen sier at Strindamarka er "bare en treningsmark". Men det er også mange muligheter for å gå lengre turer her. Dette er en fin dagstur etter preparerte skiløyper. Terrenget er variert og kupert og domineres av granskog med åpne partier og flotte utsikter fra høydedragene. Turen går hele "Rossmorunden" i de sørlige deler av Strindamarka og fortsetter nordover om serveringsstedet Estenstadhytta og følger lysløypesløyfa i Stokkanmarka på veien tilbake.

Lengde på rundturen: 17 km

Adkomst: Ta av fra Granåsen mot Smistad og parker på Smistad P-plass.

Bestill overnatting på hyttene
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Bestill overnatting på hyttene