Her er det oppkjørte skispor i Trondheim

Det er en rekke oppkjørte skispor i Trondheim. Både i Bymarka, Strindamarka, Ranheim/Malvikmarka, Tillermarka og i Vassfjellet er det muligheter for å gå på ski etter maskinlagde skispor. Enkelte steder er det også skiløyper med lys. Sammen med Trondheim kommune gir vi deg en oversikt som gir en pekepinn på hvor disse er.

Publisert: 14. august 2023
Artikkel

Kart over de forskjellige oppkjørte løypene i Trondhjemsområdet

På skisporet.no finner du detaljerte opplysninger om lengde på skisporene og hvor lenge det er siden det ble kjørt skispor her sist

Bymarka

Løypekart over Bymarka

Bymarka er kjent for mange med startsted i Granåsen, langs Fjellseterveien og Ringvål/ Skogly hvor man starter sine skiturer inn mot sentrale Bymarka. Færre er klar over at det også er mulig å gå på ski fra Heimdal og Saupstad etter skispor som henger sammen med det sentrale løypenettet i Bymarka. Også fra Tømmerdalen, Trolla og Klefstadhaugen, ikke langt fra Flakk, er det skiløyper i den nordlige delen av Bymarka hvor bl.a. Geitfjellet ligger. Også disse løypene henger sammen med det sentrale løypenettet i Bymarka.

​​​​​​​Sjekk om det er kjørt skispor her.

Strindamarka

Løypekart over Strindamarka

Strindamarka har også et omfattende løypenett med skispor og lysløype. Det er naturlige startsteder og p-plasser fra Lohove, Bekken, Dragvoll, Sæterbakken og Sim. Parkeringsplassen på Bratsberg gir et fint utgangspunkt for de flotte løypene i Røstadmarka der løypenettet også henger sammen med den øvrige delen av Strindamarka.

Ranheim/Malvikmarka

Løypekart over Ranheim/Malvikmarka

Løypenettet mellom Reppe og Malvik er nå knyttet sammen og det er nå mulig å gå gjennomgående skiturer her mellom disse to stedene. Gode bussforbindelser er det også. På Tjønnstuggu på Reppe er det gode parkeringsmuligheter, samt Vikhammer-vollen ved Jervfjellet Skistadion.

Sjekk om det er kjørt skispor.

Nordmarka og Langåskjølen

Løypekart over Nordmarka og Langåskjølen

Det er et flott løypenett mellom Klæbu, Saksvikvollen og Draksten. Gjenvollhytta i Klæbu er et populært startsted og har servering i skisesongen. Parkeringsplassen på Saksvikvollen er også et populært startsted med turer inn mot Langåskjølen. Løypene fra Draksten er koblet sammen med dette nettet når det er snøforhold til det. Når det er gode snøforhold er det mulig å gå etter oppkjørte skispor fra Klæbu og opp til dette løypenettet.

Sjekk skisporet her.

Tillermarka

Løypekart over Tillermarka

Midt innimellom boligområdene på Tiller er det ei lysløype. Den har en forbindelse som går sørover mot Skothyllhallen hvor det også er p-plass. På sørsiden av hallen er det en veiundergang som leder deg rett inn til skisporene i rundløypa i Tillermarka med mulighet for å gå videre sørover mot Bjørnmyra.

​​​​​​​Sjekk om det er kjørt skispor.

Skjetnemarka

Løypekart over Skjetnemarka

I Skjetntemarka ligger det et sjarmerende område hvor det kjøres en mindre løype på jordene på Hallstein gård når det er snøforhold til det.

Vassfjellet

Løypekart over Vassfjellet

På Langmyra kjøres det skispor hele vinteren. Man kan koble seg på dette løypenette fra skianlegget i alpintbakken. Enkelte periodere kjøres det skispor fra Sjøla og fra Tanem. Disse løypene går sammen og ender i bunnen av toppheisa i alpintanlegget.

Skjekk løypenettet her.

Buvikmarka

Løypekart over Buvikmarka

Ovenfor og sør for Buvika ligger Buvikmarka. Det er p-plass ved skihytta. Herfra går det ei rundløype rundt Djupsjøen.

Skisporet finner du her.

Kregneskjølen

Kregneskjølen ligger oppe på et flatt platå med en rundløype med startmulighet i Sjetnemyra i Melhus eller fra Råbygda på Kvål. Fine skiløyper ved startpunktene med bl.a. lysløyper. Noe stigning opp til kjølen.

Sjekk skisporene her.

Andre steder med skispor.

Det finnes flere nettsteder med informasjon og loggføring når det kjøres skipor. Det mest vanlige er:

www.skisporet.no

www.skimoods.no

www.loyper.net

Bestill overnatting på hyttene
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Bestill overnatting på hyttene