En stor rød hytte og en rød låve i utkanten av en skog, vinter og masse snø på trærne. Mennesker går i oppkjørte skispor foran hytta.

Famileturer i Midt-Norge om vinteren

Her er vinteropplevelsene som hele familien vil elske. For at turen skal bli trivelig for både store og små er det viktig at det legges inn tid til aktiviteter og koselige pauser underveis. Ta med mat og drikke som du vet barna setter ekstra stor pris på og bli med på leik og moro sammen med barna.

Publisert: 15. august 2023
Inspirasjon

Opplevelsestur til Rønningen gård

En familie med barn og akebrett går oppover en brøytet vei til en stor rød hytte.
Smistadveien blir brøytet hele vinteren, så den egner seg godt for fotturer til Rønningen. I tillegg er det flere muligheter på ski. Foto: Jonny Remmereit

Ta med barna til Rønningen gård i Bymarka. Her kan du utforske Turboskogen og sette opp hengekøye i hengekøyegapahukene. Du kan også ha med/låne akebrett og prøve akebakken like ved gården, eller lage favorittbålmaten din på en av de mange bålplassene! På tunet står det en stor åpen lavvo med bålpanne og benker som alle fritt kan benytte som varmestue og rasteplass. Du kan komme deg til Rønningen gård fra flere startsteder.

Masse mennesker og barn leker seg i skibakken med utsikt over marka.
Bakkene ved Rønningen Gård egner seg ypperlig for skileik, og akebakken blir preppet når forholdene tilsier det. Foto: Jonny Remmereit

Turalternativ 1: Fra p-plassen på Smistad er det vinterbrøytet vei opp til Rønningen som passer fint for trilleturer og alle som foretrekker å gå til fots i stedet for på ski. Veien strøs med sand, men den ene delen av veibredden er satt av til aking. Både på vei opp og ned er det mulig å ake flere steder ettersom veien er kupert.

Turalternativ 2: På ski kan du gå etter oppkjørte spor fra Granåsen. Ta ut fra høyre del av P-plassen i Granåsen. Etter noen meter tar vi til venstre opp og passerer den lille hoppbakken, Høgåsbakken, på høyre hånd. På toppen av denne bakken tar skisporet til høyre og vi fortsetter gjennom Strupen og rundt Ratåsen. Ved første kryss møter vi skisporene fra venstre som kommer fra Smistad, rett fram fra Skogly, mens vi her skal ta til høyre og følge sporet som stiger jevnt og trutt opp til Rønningen.

Turalternativ 3: Fra Ringvål/Skogly er en fin skitur etter preparerte løyper til Rønningen. Fra skistadion følger vi lysløypa noen hundre meter og tar til høyre ved skilting til Rønningen. Nå forlater vi lysløypa og etter noen nye hundremetere deler løypa seg. Her holder vi rett fram og opp den bratte bakken. Videre går vi inn i et flott skiterreng som stiger oppover mot Leiråsen, hvor Rønningen gård ligger høyt og fritt.

Hyttetur til Bårdsgarden

Gammelt brunt gårdshus ligger ved foten av et fjell. Sola stråler, og det er masse snø og vinter.
Bårdsgarden ligger flott til i Storslidalen. Foto: Asgeir Våg

Med bilvei helt fram er Bårdsgarden i Storlidalen en ypperlig base for alle som vil oppleve vintereventyret. Her er det milevis med oppkjørte skispor for alle som elsker å gå lengre skiturer og kortere løypealternativer for barnefamilier i samme vakre omgivelser. Turmuligheter: Oppdatert løypeinformasjon finner du ved å gå inn på Facebook-siden “Skiløyper Lønset & Storlidalen”, Du kan følge løypemaskinen live på www.skisporet.no. Søk på Lønset. Ønsker du å prøve isfiske eller drive med skileik er det gode muligheter for det i nærområdet til Bårdsgarden.

Hyttetur til Kårvatn fjellgård

Et barn hopper på et skihopp ved en gammel hytte med store fjell i bakgrunnen.
Skileik ved Kårvatn.

Denne vinterperlen ligger idyllisk til helt innerst i Todalen. Stedet har en unik kombinasjon av god tilgjengelighet med bilvei helt fram samtidig som man får en følelse av å være midt inne i fjellheimen. Naturen rundt Kårvatn byr på stor variasjon av naturtyper. Alt fra høyfjell til frodige og urskoglignende dalfører. Turmuligheter: I området rundt fjellgården står turopplevelsene og utfordringene i kø, uansett nivå. For barna er det en fin akebakke på andre siden av elva. Nauståfossen som ligger 2 km unna hytta er minst like spektakulær vinterstid som om sommeren. Dette er en fin skitur i relativt flatt terreng som passer godt også for de minste barna. Ellers så er den solvendte lia nord for gården veldig fin for skileik og varierte utfordringer.

Adkomst: Følg Fv 65 fra Surnadal, ta av på Fv 670/671 til Todalen og videre inn til fjellgården. Det er helårsvei helt fram og god plass til parkering

Bestill overnatting på hyttene
Trollheimen august 23. Trollheimshytta og Svartådalen.
Bestill overnatting på hyttene
11 vinteraktiviteter for barn
Skøytetur på Lianvatnet i Bymarka, Trondheim.
11 vinteraktiviteter for barn
Barnas sommerfavoritter