Kursholder informerer gruppa.

Livredning i DNT

Introkurs og Grunnkurs i Livredning ute holdes av Aktivitetsledere i Livredning Ute gjennom godkjent kursarrangør, begrenset til universiteter og høgskoler, Norges Padleforbund/klubbene, Redningsselskapet og Den Norske Turistforening.

Publisert: 11. oktober 2023
DNTs tilbud

Er du frivillig?

Er du frivillig i DNT Oslo og Omegn er dette blant kursene du kan få gratis for å holde aktiviteter i og ved vann. Se mer om å bli frivillig innen kajakk og vannaktiviteter på denne samlesiden for frivillighet innen vannaktiviteter. Vi setter opp Grunnkurs Livredning for frivillige i DNT Oslo og andre medlemsforeninger sommeren 2024. Ta kontakt med juel.grande@dnt.no om du er interessert.

Kursstige i Livredning

Introkurs livredning

Introkurs Livredning ute (3 timer) gir deltakeren en praktisk introduksjon til trygg ferdsel i, på og ved vann, med vannglede i fokus. Man blir kjent med bruk av flytevest, kasteline, livbøye og andre flytemidler som kan være aktuelle å benytte til livredning. Deltakeren introduseres for selvberging, livredning og egensikkerhet.

Se kursene

Grunnkurs livredning

Grunnkurs Livredning ute (16 timer) gir deltakeren kjennskap til hvordan planlegge, vurdere risiko, gjennomføre og evaluere trygg ferdsel i, på og ved vann, med vannglede i fokus. Etter endt kurs har deltakeren gjennom praktiske øvelser lært å bruke redningsline, livbøye, flytemidler, samt farkoster som kajakk og kano som kan være aktuelle å bruke innen livredning. Deltakeren introduseres for selvberging, livredning og egensikkerhet, og kurset inkluderer grunnleggende førstehjelp.

Se kursene

Førstehjelp Livredning ute

Førstehjelp Livredning ute (16 timer) er et kurs som er en planlagt del av stigen, men i praksis benyttes ofte Redningsselskapets Akutthjelperkurs når de er arrangør. DNT har fått godkjent at NF Grunnkurs Førstehjelp for Friluftsliv dekker samme kompetanseområde og oppfyller kravene til dette kurset i livredningskursstigen. (se avsnitt

Aktivitetslederkurs Livredning

Aktivitetslederkurs Livredning (16 timer) Deltakeren lærer å lære bort metoder og teknikker rundt livredning og å lede grupper i fjæra og skjærgården. Etter endt aktivitetslederkurs kan deltakeren planlegge og gjennomføre introduksjons- og grunnkurs livredning i skjermet farvann.

Førstehjelpskurs i DNT

Det finnes mange ulike typer førstehjelpkurs man kan ta, og flere av disse er gyldige for å være turleder, kajakk- eller kanoinstruktør, samt mange andre former for aktivitet.

Norsk Fjellsportforum har utviklet en nasjonal standard for friluftsorganisasjonene som kalles:

Videre kurs er for å bli instruktør nivå 1 og 2, og er forbeholdt folk med erfaring med pasientbehandling. NF Grunnkurs Førstehjelp for Friluftsliv er det anbefalte kurset for alt av aktivitet med lederansvar i DNT. Dette kurset er også godkjent som erstatning for Redningsselskapets Akutthjelperkurs, som er et trinn på kursstigen innen Livredning Ute.

Se aktivitetskalender
Dølerud, Østmarka
Se aktivitetskalender
Finn deg en hytte i Oslomarka
Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka.  Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka. Kan nås med kano fra Losby.
Finn deg en hytte i Oslomarka