Om Barnas Turlag i DNT Nord-Trøndelag

Barnas Turlag er vårt tilbud for barn og deres familie. Vi har en rekke lokale barnas turlag i vårt arbeidsområde, slik at flest mulig kan få et turtilbud der hvor de bor. Barnas Turlag tilbyr spennende turer sammen med andre barnefamilier i skog og fjell, på barnas premisser.

Publisert: 09. januar 2024
Artikkel

Mange av våre turer for barnefamilier er åpne, og har hverken påmelding eller deltaker avgift. I tillegg prøver vi ofte å legge til rette for en fleksibel start, da vi vet det kan være vanskelig å komme frem til startpunkt til rett tid når smårollingene skal med på tur. Husk at alle har ansvar for egne barn på alle barnas turlag arrangement, og at det ikke går an å etterlate bara sine på turer i regi av barnas turlag uten voksne tilstede.

Du må ikke være medlem for å delta på turene/arrangementene, men medlemskontingenten i Barnas Turlag går direkte til arrangement og turer for Barnas Turlag. Det lønner seg derfor å være medlem. Det gir økte midler til å drive aktivitet i ditt nærmiljø!

Finn ditt nærmeste Barnas Turlag

Det finnes en rekke lokale Barnas Turlag i nordre del av Trøndelag. Her er oversikten over dem og deres facebook-sider. Ikke alle lokale barnas turlag har annonsert turer i dette turprogrammet, men legger ut aktiviteter på facebook i løpet av året.

Turbo
Barnas Turlag har sin egen maskot, Turbo, en blå fjellrev. Turbo har sine egne sider i Fjell og Vidde, og får daglig inn tegninger og turtips fra barn over hele Norge.

Familiemedlemskap i DNT
Vi har nå opprettet familiemedlemskap, det betyr en pris og en faktura for hele familien! Er dere flere enn tre i familien? Da kan det lønne seg, praktisk og økonomisk, med familiemedlemskap.

Les mer om familiemedlemskap i DNT her.

Bli frivillig i Barnas Turlag

Barnas Turlag ønsker å få med seg flere nye ressurspersoner for å kunne lage et bedre turtilbud der du bor. Oppgavene er enkle. Det handler om å planlegge en eller flere turer som du tar med deg andre familier på. Er det ikke et Barnas Turlag der du bor hjelper vi deg å starte opp et.

Hva vil det si å være frivillig i Barnas Turlag?

• Å være med på planlegging og arrangering av lavterksel turer f.eks. utemiddag, overnattingsturer, sjørøvertur, kosedyrtur, blåbærtur, fjæretur osv.
  • Som frivillig i et Barnas Turlag er du med i en arbeidsgruppe som møtes ca. en eller to ganger i året for å planlegge årlige/halvårlige arrangement.
  • Du velger selv hvor aktiv du ønsker å være. Kanskje man er 3 frivillige familier som arrangerer 1 tur hver i løpet av et år? Man kan også planlegge mer spontane turer. Alt etter hva man ønsker.
  • Du planlegger en tur du selv har lyst å dra på. Planlegg tidspunkt, sted og hva deltakerne trenger ha med til turen. Kommuniser så turen f.eks. på turlagets facebookside.
  • Alle har ansvar for egne barn på alle Barnas Turlags arrangement!
  • Det viktigste i rollen som frivillig i Barnas Turlag er: Å ha det gøy ute sammen med andre barnefamilier!

Velkommen til å ta kontakt med ntt@dnt.no

Bli frivillig hos DNT Nord-Trøndelag