Fellestur Beiarstua - Bjellåvasstua - Russånes august 2019

Turforslag på Saltfjellet

I Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark er det et omfattende rutenett fra fjord til fjell. Her er beskrivelse av noen fine hytte til hytte-turer som kan gås i dette rutenettet.

Publisert: 05. mai 2023
DNTs tilbud

Turer fra Lønsdal

Togstoppet på Lønsdal er et godt utgangspunkt for tur (hvis du orker å gå gjennom Steindalen, som bærer navnet sitt med rette).

Turen nedenfor ender opp ved Åseli, litt sør for Bodø. Herfra kan man ta buss tilbake til Bodø. Det er mulig å avbryte turen ved Tverrbrennstua hvor du kan ta buss tilbake til Bodø.

Neste tur går fra Lønsdal og vestover mot Glomfjord (Fykan). Herfra går det buss til Bodø. Det er mulig å avslutte ved Beiarstua. Vær obs på at buss må bestilles.

Det går også an å starte fra Graddis, og gå via Saltfjellstua:

Turer fra Beiarfjellet

Her er en tur fra Beiarfjellet til Saltdal via Bjellåvasstua. En fin helgetur.

Denne turen starter i høyfjellet og ender opp nede ved kysten. Langs denne ruta får du oppleve spektakulær natur med mektige fjell, fritt fossefall og dype daler. På vei ned fra Lurfjellhytta mot Åselidalen får du utsikt over hele Bodø og mot Landegode.

Telegrafruta

Telegrafruta er en vakker og lett turrute som følger den nedlagte telegraflinja over Saltfjellet, gjennom Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Turen anbefales å gå sommer/høst.

Bli frivillig i Bodø og Omegns Tf