DNT Klassikere Tønsberg og Omegn

Turpass, Måneskinnstur og Skrimløpet – dette er DNT TOs faste og populære turarrangementer ut over det gruppene legger opp til hver seg. Det er tradisjonelle klassikere som er egnet til å gi deg et lite puff for å komme ut i skog og mark og treffe andre, koselige turvenner. Alle disse turene er egnet og tilgjengelig for alle aldere, og det kreves vanligvis normalt god form og fysikk.

Turpass

Turpass er et samarbeid med DNT Horten. Dette er åtte enkle søndagsturer for hele familien rundt i distriktet vårt. Underveis er det alltid natursti med spørsmål for både store og små. Naturstien har premiering, og på slutten av året vanker det oppmerksomhet til de som har deltatt på fem eller flere av årets turer.

Måneskinnsturen

Måneskinnsturen er en svært stemningsfull affære i Vestfolds dype skoger, der det slynger seg et tog av fakler på veien inn til Trollsvannstua. Vel framme møtes man av en mengde små bål, der man kan grille pølser og kjøttboller, eller bare sette seg ned og nyte kveldsmørket. Turen går en fredag kveld i oktober/november, så nærme tiden for fullmåne som mulig.

Skrimløpet

Skrimløpet har flere tiårs lang tradisjon i et av våre nærmeste fjellområder. Terrenget er lett kupert, så man får både øvd seg på å gå fiskebein og man får nyte vinden i luggen på vei ned bakkene igjen. Med start fra Omholt parkering er det to løyper å velge mellom på henholdsvis 7 og 14 km, så man kan tilpasse lengde og vanskelighetsgrad til dagsform og ferdigheter. På Darrebu er det premiering med diplomer og merker, og ofte vanker det også pølser, vafler, kaffe og saft.

Frivillig i DNT Tønsberg