Tor Arne Hitland og barna i forbindelse med filminnspilling i Bergen.

Barnas Turlag Tønsberg og Omegn

Barnas Turlag omfatter all aktivitet i DNT for barn fra 0 til 12 år. Barnas Turlag er et turtilbud hvor hele familien er med og har fokus på fellesskap, lek i natur og turglede. Det meste er gratis, og der det koster noe har vi alltid tilbud om gratisplasser for at økonomi ikke skal være årsak til å ikke være med på tur.

Publisert: 15. november 2023
Artikkel

I DNT Tønsberg og Omegn skiller vi noe på alminnelig "Barnas Turlag" og det vi kaller for "Turboklubber". Alt er drevet av frivillige turledere, som ofte er foreldre selv - og ønsker å være ute på tur med andre.

Barnas Turlag:

Turene i Barnas Turlag er åpne for alle med barn mellom 0 og 12 år. En foresatt må alltid være med barnet og har ansvar for tilsyn på eget barn. Vi har flere lokale grupper, og ønsker å starte flere. Men selv om man eksempelvis bor på Tolvsrød kan man godt være med på tur med Barnas Turlag Nøtterøy - alle er velkomne overalt.

I tillegg fra turer og arrangementer for hele Barnas Turlag Tønsberg og Omegn har vi i dag disse gruppene lokalt:

• Barnas Turlag Nøtterøy
  • Barnas Turlag Re

Turboklubber

Turboklubben er en fritidsaktivitet for barn fra 3-12 år med familien. Turboklubben skjer på en fast dag til en fast tid og har 20-25 barn som er påmeldt et halvår av gangen. Her blir både store og små godt kjent, og det skaper enormt med turglede og bygger lokalmiljø. Vi ønsker å starte opp slike grupper i hver skolekrets i vårt område. Det er gratis å være med, men barnet må være medlem i DNT. Om dette er til hinder har vi ordninger for å fikse gratis deltakelse også her.

Turboklubben Tolvsrød Turboklubben Andebu Turboklubben Re Turboklubben Vear
3-8 år 3-9 3-9 3-10
1700-1830 1715-1830 1700-1830 1700-1830
Annenhver onsdag Annenhver tirsdag Annenhver mandag Annenhver onsdag
20 barn 20 barn 20 barn 20 barn
Turboklubben Teie Turboklubben Vestskogen
4-7 år 3-9 år
Annenhver mandag Annenhver tirsdag
20 barn 20 barn

Hvorfor være frivillig i Barnas Turlag eller være med på tur?

Mange småbarnsforeldre ønsker seg litt mer nærvær i naturen i livet sitt. Hverdagslivet er travelt, og den rolige turen er noe som ofte ender opp med å utsettes. Gjennom å være frivillig eller deltaker i Barnas Turlag settes det datoer og dager for turene - noe som faktisk sørger for at turen blir noe av. Turene er ofte av enkel karakter - det er at man er frie sammen ute som er verdien i turene.

Vil du vite mer om hvordan et lokalt turtilbud for barn kan skapes? Kontakt vår administrasjon v/ mats.kneppen@dnt.no

Frivillig i DNT Tønsberg