Fire barn står foran hytte i fjellet

Slik får du glade barn på tur

Å dra på tur er moro for både voksne og barn. Husk at turer med barn skal foregå på barnas prinsipper og gode opplevelser skal være i sentrum.

Tid til fri lek, glede, fantasi og spenning er viktigere enn å gå langt. En nærtur med for eksempel rumpetroll-safari kan bli et utrolig eventyr som overgår enhver topptur og utsikt! Her er 10 tips for en vellykket tur med barn:

1. Sørg for en god start! Pakk sekken i god tid, helst kvelden før.
  2. Selg inn turideen din til barna – vær entusiastisk!
  3. Ta med sunn og næringsrik mat og nok drikke.
  4. Lag gjerne bål og spis god middag ute! Et annet godt tips er også å ta med en hengekøye til leking i pausene.
  5. Bestem dere for om målet med turen er å være ute og leke, eller om dere vil til en fjelltopp eller et annet konkret turmål.
  6. Snakk om de positive turopplevelsene både underveis og etter turen.
  7. Vær med på leken når dere er ute. Lek og samtaler i naturen skaper nærhet og god kontakt mellom barn og voksne.
  8. Kle deg godt og praktisk selv også. Voksne som fryser er dårlig turselskap for barn.
  9. Husk å kle av barna hvis de blir for varme.
  10. La heller turen bli litt for kort enn alt for lang og ta mange pauser.

Lurt å putte i sekken

Presenning: Disse finnes i lette og rimelige utgaver og gir mange muligheter. De er morsomme å leke med og man kan både lage små hytter og de er fine å ake på hvis underlaget er litt hardt.

Tau er kjekt å ha! Sett opp et tau som snor seg mellom flere trær og følg tauet i blinde. Dessuten trenger man tau for å få spent fast presenningen.

Lupe: Barn liker å forske på ting, og gjennom lupen kan det bli monstre av ethvert lite kryp. Man får dessuten et helt nytt inntrykk av hvordan en blomst egentlig ser ut gjennom en lupe.

Kniv: Spikking er gøy og det er viktig å lære barna at kniven er et nyttig redskap – ikke et våpen! Husk at man aldri må gå rundt med kniven uten at den er i slire og spikk alltid fra kroppen. Husk plaster!

Tennisball: Gøy å kaste og gøy å sparke foran seg i skisporet med skituppen hvis det er gode spor.

Førstehjelpsutstyr: Aktive barn er eksperter på å falle og slå seg litt.

Mat og drikke som barna setter ekstra pris på: Dette kan for eksempel være ferdigblandet pannekakerøre som dere kan steke på primus, eller marsmallows som kan stekes over bålet.

Få tips til uteaktiviteter

Her er tips til leker og uteaktiviteter som funker både med og uten snø. Disse aktivitetene passer enten du skal ha utebursdag, klassetur, vennegruppe eller vil finne på noe gøy med naboer, familie eller venner.

Se aktiviteter her

Husk:

• Man kommer mye lengre med ros, støtte og trøst
  • La heller turen bli litt for kort enn litt for lang
  • Ta gode pauser med rom for fri lek, hvile og litt godt å spise
  • Husk å legge vekk telefonen sånn at du kan være 100 % til stede
  • Mang en skitur kan reddes hvis man har et tau med seg i sekken. Bind tauet rundt livet til barnet og den andre enden i deg selv eller sekken din. Tårer vendes til latter og man kommer seg vel hjem med både humør og selvfølelse i god behold.
  • Ikke gi deg i første motbakke! Med støtte og motivasjon viser det seg ofte at barna orker mer enn både du og de tror, og mestringsfølelsen når målet er nådd er god å ha med seg. (Men her er det en hårfin balanse mellom forsiktig press til å fortsette og det å innse at denne turen tar vi igjen en annen gang.)
  • Det er ingen skam å snu! Av og til kan det være det aller klokeste valget.
  • Det er viktig at turen – uansett – munner ut i en konklusjon om at dette vil vi gjøre igjen.