Miljøvettreglene

Det vi er glade i, tar vi vare på. Sammen med POW Norge har DNT Ung utarbeidet syv enkle miljøvettregler for et mer sporløst friluftsliv.

#1 Reis mindre, opplev mer

Jo kortere du reiser, jo mer tid får du til selve turen. Finn ut hvilke turområder du har i nærheten, og benytt deg av dem. Da blir det enklere å planlegge og gjennomføre turer, og tiden du sparer på reisen kan du bruke på å oppleve, nye og utforske naturen. Og når du først reiser, reis miljøvennelig

Se Video: Reis mindre, opplev mer

#2 Sats på opplevelser, ikke utstyr

Turutstyr trenger ikke å være nytt for å gjøre nytta si. Kjøp brukt, lån av venner, og ta godt vare på det utstyret du har så det holder seg etter år. Fyll sportsboden med gode minner, ikke fancy utstyr. La utstyret være et virkemiddel for gode opplevelser, men husk at utsikten blir ikke bedre med årets modell av skalljakka.

Se video: Sats på opplevelser, ikke utstyr

Visste du at:

• Transport står for rundt en tredjedel av det samlede energiforbruket i friluftslivet?
  • Nordmenn er på topp i verden i pengebruk på sport- og friluftsutstyr?
  • Friluftsliv er den fritidsaktivitete som bruker mest energi nest etter feriereiser og besøk av slekt og venner?

#3 Fiks alt, alltid

Gjør gaffateip, ståltråd og lommekniv til fast inventar i tursekken. Det meste kan fikses, og det finnes reservedeler til både utstyr og klær. Ta kontakt med produsenten, så kan det til og med hende de hjelper deg helt gratis. Tar du vare på jakka di lenge nok, er den retro før du ved ordet av det.

Flere videoer om å reparere

#4 Spis grønt

Det er viktig å få i seg nok næring på tur. Å spise grønt er bra både for miljøet og helsa. Du reduserer kjøttinntaket, og bidrart til å minske glimagassutslipp, frigjøre jordbruksareal, bedrense avskoging og bidra til en mer dyrevennelig kjøttproduksjon. Husk at naturens eget spisekammers når du er på tur, få ting er bedre enn sjørfiska fisk på bålet.

Se video: Spis grønt

#5 Samkjøring er bra kjøring

Hvis du må reise langt for å komme deg på tur, bruk god tid på planlegging av turen. Finn den mest miljøvennlige reisemetoden, enten det er samkjøring eller kollektivtransport. Hvis du arrangerer en tur, lag en plan for hvordan folk kan reise sammen.

Se video: Samkjøring er bra kjøring

#6 Vær rustet mot uventet søppel

Å ha hodet med deg på tur er viktig, også når det kommer til hva du etterlater deg. For eksempel tar det rundt 450 år før en plastflaske som ligger ute brytes ned. Ta med en ekstra pose, eller hold av en lomme i sekken kun til søppel. Ingen liker søppelføre på ski, og et bananskall i sykkelstien kan ødelegge en ellers fin dag. La det eneste du legger igjen være spor i snøen.

Se video: Vær rustet mot uventet søppel

#7 Vis vei, vær klimaforbilde

Vær en del av klimaløsningen, ikke problemet! Ha respekt for naturen og de mulighetene den gir oss. Gå foran og vis de rundt deg hvor enkelt det er å gjøre hverdagen og turlivet mer miljøvennlig. Da vil også kommende generasjoner ha muligheten til å nyte den samme naturen, enten det er å sette svinger i dyp puddersnø, eller gå solfylte søndagsturer.

Se video: Vis vei, vær klimaforbilde

Dame med symaskin
 Miljøvettregel nummer 3 handler om reparasjon

Grønn fredag – nasjonal byttedag