Kommunikasjon

Film av Fareshta til "I naturen er alle velkommen"
Film av Fareshta til "I naturen er alle velkommen" Foto: Marius Dalseg Sætre

MÅLTALL

  • Minst 7,5 prosent av befolkningen skal være medlemmer innen 2023, altså 422.000 mennesker.

  • Årlig medlemsvekst på gjennomsnittlig 6 prosent mot 2018-nivå, minst 106.000 flere medlemmer i 2023.

  • Ta vare på eksisterende medlemmer slik at minst 90 prosent  fornyer medlemskapet i 2020

MÅLRETTET INSPIRASJON OG NYE KANALER I BRUK

Kommunikasjonen i DNT skal inspirere flest mulig til å buke vårt tilbud og bli medlem. Nå skal det bli enda enklere å melde seg inn og forbli medlem. 

Med over 900 000 følgere i sosiale medier har DNT en enorm fanskare av engasjerte friluftsentusiaster. Vi når og engasjerer mange med vår kommunikasjon. Allikvel var vi i 2019 var vi langt unna målsetningen for vekst og lojalitet. Her er digitaliseringen som organisasjonen er i gang med avgjørende for å lykkes med målene. I 2019 innførte vi et helt nytt system for medlemskommunikasjon, som skal gi mer fornøyde og lojale medlemmer. 

DNTs kommunikasjonsavdeling jobber hele tiden for å støtte opp under vår visjon og målsetning om at så mange som mulig skal få naturopplevelser for livet. I 2019 hadde vi et særlig fokus på mangfold og inkludering.  Fra mai til september delte vi historien til seks ulike personer, og deres forhold til friluftsliv og DNTs tilbud. Målsetningen med kampanjen var oppmerksomhet og engasjement, og lede til medlemskap.  Se alle filmene her.

I kommunikasjonskampanjen «I naturen er alle velkommen»., forteller seks personer med ulike forutsetninger om sitt forhold til friluftsliv og DNT.

Hvordan inspirerer vi flere unge til å komme seg ut og oppleve naturen? DNT ung inviterte med seg to YouTube-stjerner på tur i "Arman og Kristine går Besseggen".

KOMMUNIKASJONEN I DNT SKAL INSPIRERE FLEST MULIG TIL Å BRUKE VÅRT TILBUD OG BLI MEDLEM

Andreas Walen, er svaksynt kajakkpadler og en av våre profiler i 2019-kampanjen.
Andreas Walen, er svaksynt kajakkpadler og en av våre profiler i 2019-kampanjen. Foto: Marius Dalseg Sætre

Instagram er for første gang vår største kanal. Både når det gjelder antall følgere, og når det gjelder rekkevidde. Totalt har vi
​​​​​​​900 000 følgere i sosiale medier, en økning på 12,5 % fra jubileumsåret. På Instagram er nærmere en million bilder delt med #utno eller #turistforeningen. SOME-kampanjen "UT Anbefaler" frem hyttene våre på en ny og  inspirerende måte. 

Fjell&Vidde er en viktig del av DNTs medlemstilbud, og for å følge opp veivalgsdokumentet, har redaksjonen tatt grep som reduserer klimaavtrykket til magasinet. Antallet utgivelser er redusert fra seks til fem årlige utgaver, for å bruke redaksjonelle ressurser og nå nye medlemmer gjennom nettsatsingen inspirasjon.ut.no og podkast. Podkasten Utestemmer ble lansert våren 2019 og i løpet av 2019 ble det produser 25 episoder. På podtoppen, Norges offisielle liste over podkaster, har Utestemmer vært på 80.plass - og tatt posisjonen som Norges største friluftspodkast. 

Med tilpasningene vi har gjort i 2019 er vi trygge på at skal bidra til at vi kommer nærmere målene på både medlemsvekst og lojalitet i årene fremover.  

Annonse