DNT Hyttebooking

Vi er i overgang til nytt bookingsystem. Se etter knappen "Bestill overnatting" på UT.no for å forhåndsbestille ditt opphold. Søk opp hytta, eller trykk på bildet til høyre for å komme til søket på UT.no. Knappen finner du under faktaboksen "Om hytta" på hver enkelt hytteside.
Soverom i 1. etasje i Morskogen vokterbolig klargjort for Hyttebooking av Hamar og Hedemarken Turistforening.
Soverom i 1. etasje i Morskogen vokterbolig klargjort for Hyttebooking av Hamar og Hedemarken Turistforening. Foto: Tore Nilsen

Hyttebooking er et system for booking av selv- og ubetjente hytter. DNT har fra 1.1.2020 gått over til et nytt system for hyttebooking.  All oversikt over hvilke som kan bookes, finner du informasjon om på den enkelt hytta på UT.no

På disse sidene har vi skrevet med om hva, hvordan og hvorfor. Se ofte stilte spørsmål nederst på siden. 

Hvorfor?

Å kunne booke en seng og vite at en er sikret plass for hele familien, har vært etterspurt, spesielt blant barnefamilier. Vi ønsker å tilby de gjestene som vil, vissheten om at de har en seng å komme til. Stort sett er det ledige senger på hyttene våre, men på de mest besøkte kan det bli trangt om plassen, spesielt i høysesong. Vi håper at flere vil dra på tur hvis de vet at de kan forhåndsbestille overnatting, samtidig som det fortsatt er plassgaranti: Cirka 60 prosent av overnattingskapasiteten kan forhåndsbookes, de resterende sengeplassene er ledige for dem som kommer uten bestilling.

Innlogging

En av de største forskjellene du som kunde vil se på det nye bookingsystemet, er at du kan opprette en bruker og må logge deg inn når du bestiller. Merk at det i dag er slik at du må opprette en bruker for hver forening du skal booke hos. 

Dersom du har problemer med booking kan du gå gjennom disse punktene og se om det løser problemet

  • Pass på at du har valgt en pris i det gule feltet "Velg pris" på hver plass du bestiller.

  • Dersom det står "Vis tilgjengelighet" i stedet for "Bestill" på en sengeplass så betyr det at plassen er opptatt for hele eller deler av perioden du forsøker å bestille.

  • Du må opprette en unik bruker til det nye bookingsystemet som er i bruk for booking fra og med 1. januar 2020. Du kan med andre ord ikke bruke samme innlogging som for eks. til det gamle bookingsystemet eller Min Side.

  • Dersom du har fyllt inn alt riktig, godkjent vilkårene, og likevel ikke får fullført betaling kan du gjøre følgende før du prøver på nytt:

    • Prøv å booke på PC i stedet for mobil/nettbrett eller motsatt

    • Prøv å bruke en annen nettleser (Edge, Chrome, Firefox, osv.)

    • Slett nettleserdata

    • Pass på at det er penger på bankkort eller at kredittkort ikke er overtrukket

  • Dersom du har lagt en eller flere sengeplasser i handlekurven, gått til betaling og så avbrutt, så kan det oppleves som at sengeplassene er opptatt hvis man forsøker på nytt. Det er mest sannsynlig fordi de fortsatt ligger i din egen handlekurv. Denne finner du helt nederst på siden, under sengeplassene.

Dersom problemer vedvarer ber vi deg om å ta et skjermbilde av eventuelle feilmeldinger og sende det eller en beskrivelse av problemet til lokalforeningen som eier hytta.

Betyr dette at jeg kan risikere å ikke få plass på hyttene?

Nei. Våre hytter har alltid hatt, og kommer alltid til å ha plassgaranti. Samme hvor mange som er på hytta, avvises ingen. Du får alltid tak over hodet, men det er ikke sikkert du får egen seng. Med 550 hytter tilgjengelig, er det stort sett godt med plass til deg og de du har med deg, men dersom det er viktig for deg å sikre deg en seng, gir ordningen med hyttebooking deg nå mulighet til det. For de fleste hyttene der man kan gjøre forhåndsbestilling er cirka 60% av overnattingskapasiteten lagt ut for booking. Andre rom og sovehemser er åpne for alle. Det er derfor alltid plass også for gjester som ankommer uten å ha reservert seng. Vær oppmerksom på at det også finnes hytter der man må leie hele hytta. Informasjon om dette finnes på hyttesiden i UT.no

Merk også at ved mange bynære hytter MÅ du bestille plass på forhånd, som for eksempel Markahyttene til DNT Oslo og Omegn.

Er det dyrere å bestille på forhånd?

Nei, prisen er den samme.

Hvordan avbestiller jeg en booking?

Etter at du har fullført en booking får du tilsendt en e-post som viser oversikt over bestillingen din. Har du behov for å endre på denne, tar du kontakt med den aktuelle lokalforeningen som drifter denne hytta.

Annonse