Solnedgang over Gjende like ved Gjendensheim turisthytte høsten 2015.

Reis kollektivt til fjells!

Velger du å reise med buss til en DNT-hytte som er med på Grønt Kort-ordningen, får du et gavekort på 100 kroner du kan bruke på mat eller alkoholfri drikke på hytta. Ordningen er et spleiselag mellom DNT, busselskapene og hyttevertskapene, og er vår takk for at du valgte en grønnere reise til fjells!

Du får ditt Grønne Kort når du viser frem bussbillett fra Innenlandstrafikk eller NorWay Bussekspress ved innsjekk på det aktuelle hytta. Grønt Kort-rabatten gjelder bare for overnattende gjester.

Se hvilke hytter ordningen gjelder for under!

Spørreundersøkelse

Som en del av Grønt Kort-satsningen gjennomfører Transportøkonomisk Institutt (TØI) en spørreundersøkelse om transportvaner. Undersøkelsen er åpen for både de som har mottatt Grønt Kort, og andre gjester på overnattingsstedene som inngår i ordningen

De som gjennomfører undersøkelsen kan delta i trekningen av et gavekort på kr. 5000,- ved sesongslutt. Ved å delta i undersøkelsen bidrar du til å videreutvikle klimasmarte løsninger for friluftslivet.

Kjøp bussbillett og book overnatting på forhånd

Det er Norway Bussekspress og Innlandstrafikk som tar deg til fjells, og du kan kjøpe billett på forhånd og sjekke rutetider på ENTUR eller busselskapenes egne nettsider: NorWay Bussekspress og Innlandstrafikk.

Vil du forhåndsbestille overnatting finner du lenke på hyttebestillingssiden til DNT, eller på UT.no.

Bakgrunnen for Grønt Kort:

Grønt Kort er et initiativ fra DNT, Nor-Way Bussekspress og Innlandstrafikk.

Rundt 75% av utslippene knyttet til friluftslivet og reiseliv stammer fra transport. Ved at flere reiser kollektivt, kuttes utslippene betraktelig. Grønt Kort skal bidra til at det blir enklere og mer attraktivt å velge offentlig kommunikasjon til reise- og friluftsopplevelser.

Transportøkonomisk Institutt (TØI) er også med på laget og skal gjøre innsiktsarbeid som ser nærmere på motivasjon for å reise kollektivt, og hvordan tilrettelegging og incentivordningen påvirker adferd over tid. Dette vil gi spennende innsikt som gir god overføringsverdi til videre utvikling.

Vilkår

Grønt Kort-ordningen gjelder for betalende, overnattende gjester på ovennevnte hytter, som kan fremvise gyldig bussbillett. Gyldig bussbillett må være fra Haukeliekspressen, Valdresekspressen, Øst-Vestekspressen eller Innenlandstrafikk sine fjellruter, og må ha samme dato som ankomstdag til hytta. Grønt Kort-rabattem kan ikke brukes på alkoholholdig drikke.

Grønt kort-ordninger gjelder disse hyttene: