Viser artikler tagget med barn. Vis alle i disse kategoriene
Joda, det er kaldere og mindre dagslys. Det er da du skal fram med termosen, lykta og bålet. Her er våre beste tips for en glad høst ute.
Barn på tur er glade barn – og særlig sammen med nye venner!
I år fyller DNT 150 år, og i september inviterer vi til utebursdag over hele landet. Hva med å invitere til utefest neste gang barnebursdagen skal feires? Her får du gode tips!
Endelig tid for utelek på barmark og turer i skog og hei! Her får du tips til hvordan du velger riktige vårsko til barna, og morsomme aktiviteter ute på tur.
Endelig ferietid. En hel sommer skal fylles med givende aktiviteter for store og små, og tilpasses logistikk og lommebøker. Her gir DNT deg ti enkle tips for en lekende og aktiv utesommer.
Å dra på tur er moro for både voksne og barn. Tid til fri lek, glede, fantasi og spenning er viktigere enn å gå langt. Her er våre beste tips til hvordan du kan gjøre turen med barna til en god opplevelse.
Dette er en navnelek som egner seg ekstra godt dersom det er en ny klassesammensetning og elevene ikke vet navnet på alle som er med (leirskole, oppstart til ungdomsskolen, på tversgrupper på skolen osv.) Leken er litt stressende, men det blir mye latter!
Det er ikke alltid så enkelt å vite hva man skal ønske seg. I likhet med oss voksne har de aller fleste barn det de trenger fra før. Vi gir deg noen tips til nyttige ting som kan være kjekt å ha på tur. Disse tingene er det kanskje best å ønske seg av foreldre, besteforeldre og andre slektninger, for ...
Her finner du forslag til noen bursdagsleker som passer ute. Mange av dem passer både på barmark og snø.
Navneleker er både morsomme og nyttige. Det er viktig at man så fort som mulig lærer hverandres navn i nye klasser, det gjør at hver enkelt føler seg sett og hørt. Dessuten er det morsomt med navneleker selv om man kan navnet på hverandre fra før.
Elevene stiller seg i ring. Alle får beskjed om å finne et dyr som starter med samme bokstav som fornavnet deres. I tillegg skal de finne på en bevegelse som kan illustrere dyret og dyrelyden. Når alle at funnet noe som passer etter å ha tenkt seg om et liten stund, begynner man på runden.
Elevene står i ring med høyre skulder inn i ringen. Det er viktig at de står veldig tett! Når ringen er tett, rund og fin, skal de på signal fra lærer sette seg rolig ned på knærne til den som står bak seg. Hvis ringen er tett og fin skal alle kunne sitte ganske godt her.
En elev legger seg ned på bakken, og resten av klassen (eller så mange man får plassert rundt en elev) skal rett og slett løfte denne varsomt helt opp på strake armer. Like varsomt og trygt skal eleven legges ned igjen på bakken før nestemann får prøve seg.
Her må elevene jobbe raskt, og gi «ferdig»- signal til læreren når de mener de har løst oppgaven og har riktig skulptur.
På signal fra læreren skal elevene få ballen opp på hodene til alle i gruppen, uten å bruke hendene. De kan bruke føtter, knær, lår, mager og skuldre for å få ballen oppover. Når ballen ligger noenlunde stabilt, skal de bevege seg bort til bøtta med ballen på hodet og legge den oppi. De har fremdeles ikke lov til å ...
Her er det bare fantasien som setter grenser, og du som lærer kan velge hvor «faglig» du ønsker å gjøre aktiviteten. Bruk vanlige malerskrin med vannfarger, litt brede pensler og varmt vann som dere tar med på termos. Ved å bruke varmt vann fester malingen seg bedre på snøen.
Aktiviteter som skjerper hukommelsen
Dette går fortere dersom du får hjelp av elevene. Utstyr: En tom isboks eller liknende til å legge tingene i. Lærer eller elever finner to og to like ting (to kongler, to steiner, to kvister, to blomster, to mosedotter osv.). Gruppen står i ring med ansiktet inn i ringen og med hendene formet som skåler på ryggen. Lærer legger småtingene ...
K for kongle eller F for Furukongle?
Elevene stiller opp på to rekker. Den som står først får en ball. Det må være en «leder» foran hver rekke som har hver sin bunke med oppgavekort. På klarsignal får den første på hver rekke vist oppgaven på kortet. Når denne har svart riktig, løper han bakerst i rekka og triller ballen fremover mellom bena på alle de andre ...
Annonse