Tenk - løp - trill!

Tidsbruk: Ca. 5 min. pr. runde.

Utstyr: En ball til hvert lag og to sett oppgavekort. Forberedelser: Det må lages to sett à 15 kort med samme oppgaver i de to settene. Du skriver for eksempel «exciting» på den ene siden og «spennende» på den andre. Det trengs to ledere, ta gjerne med deg en elev som kan styre oppgavene for det ene laget.

GJENNOMFØRING

Elevene stiller opp på to rekker. Den som står først får en ball. Det må være en «leder» foran hver rekke som har hver sin bunke med oppgavekort. På klarsignal får den første på hver rekke vist oppgaven på kortet. Når denne har svart riktig, løper han bakerst i rekka og triller ballen fremover mellom bena på alle de andre på laget sitt, og blir stående bakerst. Den som nå står først tar opp ballen og får et nytt spørsmål. Laget har vunnet når den som startet står fremst i rekken igjen, med ballen i hendene.

​​​​​​​Denne leken er ganske stressende, og kan nok virke litt brutal for noen. Dette kan du dempe ved å la den som står nest fremst få lov til å hjelpe den fremste, som så sier svaret høyt til læreren. Har du svake elever bør du sørge for at disse har en flink bak seg i rekken. Det er også lurt å snakke litt med elevene om dette på forhånd, for her kan nok både sterke og svake elever bli litt stresset og oppleve å få jernteppe!

Dersom det ikke går opp i partall med elevene, så kan en elev på det ene laget løpe to ganger.

Denne aktiviteten kan tilpasses alle fag på alle trinn.

Annonse

Skrevet av Trine Djuvik Haaland 1. januar 2016