Ti tips som gir mer energi i hverdagen

Det kan være vanskelig å finne motivasjon for å komme seg ut på tur. Men mulighetene er flere enn du tror. Kanskje er det en sti eller skiløyper i nærheten av der du bor som gir fantastisk utsikt over ditt nærmiljø?

Den Norske Turistforening har sammen med seks andre aktører innen forebyggende helse tatt et fellesløft for å motivere til aktivitet i hverdagen. Sammen vil vi heie på alle som er glade i å komme seg i aktivitet og ut i naturen.

Ti gode tips

Her har Aktivitetsalliansen samlet ti tips som øker sjansen for flotte naturopplevelser.

  1. Velg en aktivitet du liker. Det er ikke så nøye hva det er, så lenge du har lyst til å gjøre den. Prøv gjerne forskjellige aktiviteter.
  2. Start forsiktig og sett deg små mål underveis, for eksempel at du går en distanse før du løper den.
  3. Tenk på at du er et forbilde for andre. Ved å gå på tur kan du inspirere de rundt deg.
  4. Bare gjør det! Det er ikke alltid gøy å gå i gang, men du kommer IKKE til å angre på at du trente eller turen du gikk.
  5. Det er aldri for sent å begynne eller lære noe nytt. Uansett hvilken alder du er i når du begynner å røre på deg vil aktiviteten ha positiv effekt. All aktivitet er bedre enn ingenting!
  6. Sett av tid til tur og trening, også i kalenderen. Ha gjerne faste aktivitetsdager eller rutiner, som å gå til jobb eller ta trappen. Pakk sekken eller treningsbagen kvelden før. Bruk minst et par dager i hver ferie til tur eller annen fysisk aktivitet. Alt blir lettere med gode vaner.
  7. Finn en trenings- eller turvenn. Vær aktiv sammen med noen eller fortell andre om aktivitetsplanene dine. Det er sosialt og bidrar til at du gjennomfører det du hadde tenkt.
  8. Spør ekspertene om tips eller sjekk ut UT.no for turforslag og gode tips.
  9. Vær aktiv der du er. Du trenger ikke reise langt for å få en god opplevelse i en park eller på en merket sti i nærheten av der du befinner deg.
  10. Oppdag at det kan finnes flere ting som kan motivere deg. Økt selvtillit når du når får til en bevegelse. Bedre humør. Godfølelsen etter en tur. Mer overskudd. Sterkere kropp. Økt mental kapasitet. Listen er lang. Du kan fort finne et par nye grunner til å fortsette.

HVA ER AKTIVITETSALLIANSEN?

Aktivitetsalliansen består syv velkjente organisasjoner og virksomheter innen fysisk aktivitet, sunn livsstil og forebyggende helse.

De står sammen bak kampanjen Heia deg! og har som mål å få flere voksne og barn i aktivitet sammen.

Annonse

Skrevet av Trine Djuvik Haaland 1. januar 2016