Ti fine sykkelturer

En sykkeltur åpner for nye opplevelser og større rekkevidde. Vi gir deg 10 rullende turtips.

Fra Haugesund til Ryvarden

Fin tur fra Haugesund på småveier helt til Ryvarden og Flokehyttene. Denne turen unngår de mest trafikkerte veiene. Første og siste del går på grus, resten på asfalt. Nydelig utsikt fra Ryvarden, du kan besøke galleriet og er det også mulig å overnatte i Flokehyttene. OBS: Overnatting må forhåndsbestilles.

Annonse:

I vakkert fjellterreng i Trollheimen

Liker du å sykle på fjellveier i seterdaler? Da kommer du til å trives her. Turen går i vakkert fjellterreng i 700 til 900 meter over havet på grus- og asfaltvei gjennom et fantastisk kulturlandskap. Dagsetapper på cirka 40 km med lett sykling. Passer også for barn som er vant med å sykle. Overnatt på den flotte Gjevilvasshytta.

Stisykling ved Gjendesheim

Ut fra Gjendesheim kan du gjøre mye mer enn å gå Besseggen. Utenfor nasjonalparken er det mange stier som er lite brukt av fotturister og som er ypperlige på to hjul. Det er også fine grusveier og andre mulighter i nærheten, som Jotunheimveien. Ta kontakt med Gjendesheim for rullende turtips, leie av fulldempede terrengsykler eller avtale om sykling med guide eller kurs for grupper.

Gjennom Nordmarka

Marka rundt Oslo byr på massevis av sykkelmuligheter. Langt, kort, lett eller tungt er opp til deg. Oppsøk en villere del av Nordmarka som er lite besøkt. Langs ruta er det flere fine vann, flott utsikt og bade-, fiske- og teltmuligheter. Overnatt på hyggelige Katnosdammen

Hardangervidda fra Rjukan

En populær sykkelstart er å ta Krossobanen, Europas første taubane, fra Rjukan opp til Gvepseborg på 886 moh. Sykle til Kalhovd, og kombiner evt. med en fottur, eller sykle en runde tilbake til Rjukan. Sykkelmulighetene i Telemark er mange og gode.

Mjøstråkk

Dette er en nasjonal sykkelrute 7 fra Hamar til Morskogen vokterbolig. En flott tur gjennom nydelig kulturlandsskap. Gamle E6 er lagt i tunnel, og det er fredelig og stille ved gamle Morskogen stasjon, som ble DNT-hytte i 2017. Det er også mulig å sykle til Morskogen vokterbolig fra Eidsvoll, og kombinere med tog om det er ønskelig.

Hovden rundt i Setesdalsheiene

Starten på sykkelturen Hovden rundt følger den såkalte «Tusenårsvegen» fra Hegni til sentrum og fortsetter gjennom Hovden Fjellpark. 13, 5 km lett formiddags- eller ettermiddagstur som passer for hele familien.

Populære Rallarvegen

Det er ikke uten grunn at Rallarvegen er Norges suverent mest populære sykkeltur. Klassikeren fra Haugastøl til Myrdal går gjennom storslått landskap og byr på spennende kulturminner underveis. Enklest er det å starte fra Finse, men du kan også sykle fra Haugastøl, Ustaoset eller Geilo. Alle steder tilgjengelig med Bergensbanen.

Park til park i Bodø

Byparkene i Bodø byr på flotte natur- og kulturopplevelser. Start gjerne i Rensåsparken, videre til Benoniparken og Kongeparken med kong Haakon som skuer utover torget, vannskulptur å lytte til og snegleskulpturer som barna vil leke med. Elveparken og Rønvikjordene er populære hekkeområder for fugler.

På vakre stier i Finnemarka

DNT Drammen har et velutviklet hyttenettverk i Drammensmarka. Flere av hyttene er tilknyttet fine grusveier som egner seg perfekt til hytteturer med sykkel. Her er det noe for enhver smak med både korte og lange turer. Turene er godt merket med egne skilt for sykkel, området er et skikkelig sykkeleldorado.

Lett i Jotunheimen

Starter du fra Grønbua i Veodalen kan du sykle en lett tilgjengelig sykkeltur på ca 8 km til Glitterheim. Her er det ingen tøffe motbakker, perfekt for en nybegynner og et barnevennlig alternativ. Landskapet er spektakulært samtidig som du knapt kan finne enklere fjellsykling enn dette.

Rallarveg i nord

Langs Ofotbanen mellom Narvik og grensen mot Sverige går Norges andre spektakulære rallarveg, en gammel anleggsvei som egner seg både for fotturister og syklister (ca. 12 km). Turen kan forlenges både til fots og på sykkel, og det er overnattingsmuligheter underveis.

Enda flere forslag til sykkelturer finner du på ut.no.