Scorer høyt på omdømme

Nok en stein merkes med Turistforeningens røde T.
Nok en stein merkes med Turistforeningens røde T. Foto: Sindre Thoresen Lønnes

- Dugnadene, stiene i fjellet, hyttene og samfunnsengasjementet blir lagt merke til og satt pris på. Den Norske Turistforening har godt inntrykk blant folk flest, sier kommunikasjonsjef Merete Habberstad i DNT.

Denne uken kom resultatene fra den årlige omdømmeundersøkelsen fra Ipsos MMI. Den viser at Norges Røde Kors og Norsk Luftambulanse scorer aller høyest på omdømme blant nordmenn. På tredjeplass kommer  Frelsesarmeen og på fjerdeplass Den Norske Turistforening (DNT). 

- Vi har rykket opp en plass sammenlignet med i fjor, fra femte til fjerde plass. Dette er spesielt imponerende fordi det er i konkurranse med sterke organisasjoner. I kategorien interesseorganisasjoner er på førsteplass. Vi er stolte over den tilliten vi har i befolkningen, sier Merete Habberstad. Hun legger til at DNT går fram på alle kriterier, både samfunnsansvar, gjennomslagsevne og informasjonsarbeid.   

Et godt rykte er avgjørende for DNTs aktivitet og troverdighet. Foreningen har over 246 000 medlemmer. Den ble opprettet i 1868, og har vært i flere generasjoners bevissthet som døråpneren til fjellet. 

- De siste årene har DNT markert seg som en viktig aktør også innen folkehelse. Vi tror dette ogå gjør utslag for vårt omdømme, utdyper Habberstad. 

- DNT er en organisasjon svært mange nordmenn identifiserer seg med. Hverdagsturene, fokus på turområder i nærmiljøene og økt fokus på folkehelse i tillegg til de tradisjonelle aktivitetene våre, gjør at vi når enda flere og skaper et positivt engasjement.  

Annonse

Skrevet av Julie Maske 18. oktober 2012