Mustadkroken Turisthytte fikk makeover

Denne sommeren ble det mer enn bare maling på Mustadkroken Turisthytte i Oslomarka. Hytta har blitt oppdatert med interiørtrender anno 2012.

I løpet av sommeren har hytta gjennomgå store interiørmessige forandringer. Målet var å gjøre Mustadkroken hyggeligere for gjestene.

Prioriterer kos og hygge

Den Norske Turistforening har over 480 hytter over hele landet og de blir alle vedlikeholdt på dugnad. Da er det ofte de viktigste tingene som reparasjoner, vedhogst, vasking og maling som blir prioritert.

-    Den enorme dugnadsinnsatsen tilsvarer mer enn 260 årsverk og er helt nødvendige for vår drift. Dessverre blir det interiørmessige ofte satt i annen rekke. I dette prosjektet ønsker vi å løfte frem hvor viktig det er for gjestene at hytta er trivelig innvending, sier Anne-Mari Hjelle, assisterende generalsekretær i Den Norske Turistforening.

Den Norske Turistforening har siden 1979 mottatt spillemidler fra Norsk Tipping og bare i 2012 fikk organisasjonen over 10 millioner kroner til bygging av hytter. Mustadkroken har fått tildelt 100.000 kroner til "Bli med inn"-prosjeket fra Norsk Tipping.

-    Med disse midlene får vi gjort små, men viktige grep for at hyttebesøket blir mer praktisk og koseligere, påpeker Hjelle.  

Nytt liv med enkle grep

Mustadkroken Turisthytte er en staselig tømmerhytte som ligger i Krokskogen i Oslomarka. Den ligger solvendt til på toppen av en liten koie og har variert natur i nærheten. De tre elevene Silje Alger, Lise Linn Løkken og Cornelia E. Rogstad fra Westerdal School of communiaction har kommet med forslag til de interiørmessige endringene.

-    Vi ville ta med naturen inn i rommet. Den gode følelsen av å komme til en hytte måtte tas vare på, samtidig som vi ville friske hytta opp med helt nye farger, forteller student Cornelia E. Rogstad. 

I fjor hadde hytta over 1400 overnattinger og den blir særlig mye brukt av skoleklasser og bedrifter. Det bærer den også preg av. På soverommene er det mye tagging og det er stor slitasje på møbler og inventar.

-    Hele prosjektet skal være i tråd med DNTs verdier og da var det viktig for oss å finne miljøvennlige løsninger. Derfor beholder vi alle senger, skap og hyller istedenfor at det skal kaste det. Med nedpussing og maling blir det like pent som nytt, forklarer westerdalsstudenten Cornelia E. Rogstad.

-    Var det vanskelig å finne de gode løsningene på en gammel og slitt hytte?

-    Det er alltid utfordrende å holde budsjettet og likevel få til de endringene man har lyst på, men etter flere runder med gode idèmyldringer er vi godt fornøyd med resultatet, sier Rogstad. 

Hektisk dugnadsjobbing

Janet Bydal, ansvarlig for Markahyttene i DNT Oslo og Omegn, stod for å få den praktiske gjennomføringen av oppussingen i havn. Det kan være spennende å se om man får nok mennesker til dugnadsjobbing og denne gangen var det ekstra utfordrende. Alt skulle nemlig gjøres mellom 15. mai til 6. juli.

- Ikke nok med en kort frist, hytta var i tillegg utleigd til grupper i store deler av perioden. Det var kun noen få dager som var ledig for jobbing innimellom, sier Janet Bydal.

Til tross for stram tidsplan trådde både dugnadsfolk og ansatte i DNT Oslo og Omegn til med stor pågangsmot. Mandag 17. september var det feiring på Mustadkroken der jentene fra Westerdahls, representanter fra DNT og Norsk Tipping var til stede. Prosjektleder Janet Bydal synes det er moro med en ekstra lekker hytte i Oslomarka.

- Vi er særlig fornøyde med det funksjonelle og stilige kjøkkenet, smiler Bydal.

Vil din bedrift, skoleklasse eller vennegjeng besøke Mustadkroken Turisthytte? Ta kontakt med DNT Oslo og Omegn.

Annonse