Flott påskeavslutning

Solen har strålt over påskefjellet i Sør-Norge de siste dagene og sørget for en flott avslutning.
Solen har strålt over påskefjellet i Sør-Norge de siste dagene og sørget for en flott avslutning. Foto: Mette Øinæs Habberstad
4300 kilometer med merkede skiløyper, nesten 500 hytter med totalt 9000 senger, ny turtrend på sosiale medier og innføring av fargekode etter sivilstatus i fjellet . Alt dette har bidratt til mange har delt gode påskeminner i den norske fjellheimen i år. Godværet som kom til Sør-Norge i slutten av påsken gjorde at avslutningen på påsken ble veldig fin.
Mange kunne glede seg over en flott avslutning på påsken. Her fra Jotunheimen.
Mange kunne glede seg over en flott avslutning på påsken. Her fra Jotunheimen. Foto: Kari Merete Horne

- Påsken er høytid også for Den Norske Turistforening,  og jeg vil takke alle frivillige og ansatte som har stått på for å legge forhodene til rette for alle påsketuristene, sier Nils Øveraas, generalsekretær i DNT.

Sterk tradisjon

Folks ferievaner har endret seg mye de siste 10 årene, men påsketradisjon med ski og hytte står fortsatt veldig sterkt, forklarer han.

-  Gitt at påsken var så sen i år var vi spente på hvordan interessen ville være for å dra til fjells. Det var veldig gledelig å se at vi ved inngangen til påsken hadde rekordhøy forhåndsbooking på våre hytter.

Verdt turen
 Sterk vind og storm enkelte steder gjorde det imidlertid vanskelig for folk å gjennomføre sine hytte-til-hytte planer innledningsvis.
-Vi synes det er bra at folk følger fjellvettreglene og tilpasser turen etter været. Røde Kors sin statistikk for året viser også at det har vært gjennomført langt færre lete- og redningsaksjoner i år, noe som er bra. Forhåndsbestillingene viser at folk gjerne vil til fjells, og med den fantastiske avslutningen vi nå har hatt tok besøket seg godt opp. Jeg tror neppe at de som tok turen angrer, sier Øveraas.

Hyttene garanterer påskestemning
 På flere av foreningens hytter har det vært meget godt besøk. Rondvassbu melder om økning fra fjorårets rekordpåske, og Gjendesheim har hatt et godt oppsving, mens også Haukeliseter, Finse og Fondsbu har hatt veldig godt besøk i påsken. I tillegg har mange benyttet seg av foreningens merkede vinterløyper som dagsturister ut fra egen hytte, eller vandret langs kyststier og merkede turstier i nærområdene sine nå i påsken.
-Mange bruker vårt merkede rutenett i løpet av dagen, og returnerer til egen hytte. Men vi opplever at folk fortsatt setter stor pris på det å kunne oppleve urørt natur kombinert med å etterpå kunne dele et hyggelig måltid rundt et langbord og hvile ut i en varm seng på en av våre mange hytter, sier han. Det er nok noe av grunnen til at vi fortsatt ser en økning i medlemstallet vårt, og at vi i høst passerte 250 000 medlemmer.

Ungdom strømmer til naturen
 Påskeferie på en DNT hytte er slett ikke bare for de voksne. Unge strømmer til friluftslivet som aldri før, viser tall fra Den Norske Turistforening. I påsken er de ubetjente og selvbetjente hyttene særlig populære blant de yngre.
- Vi er den største barne- og ungdomsorganisasjonen i Norge med over 60 000 medlemmer, og i fjor aktiviserte vi over 30.000 13-26-åringer gjennom turer og aktiviteter. Det er en økning på 37 prosent fra året før. Med rapporter om frafall fra idretten og mindre aktivitet blant ungdom er dette veldig gode nyheter, legger generalsekretæren til.

Friluftsliv gir mestring
- Ungdom er ikke late, de vil bare ha andre utfordringer. Friluftslivet representer spenning, frihet og mestringsfølelse- og gir sterke naturopplevelser.  Vi tror at tallet på unge som like gjerne pakker tursekken som treningsbaggen bare vil øke fremover, sier DNT ung-leder Hanna Melhus, som selv har tilbrakt påsken med hytte-til-hytte skitur i Rondane sammen med en vennegjeng.

Fjellfie er den nye trenden
 Skal vi dømme ut i fra påskens trend på sosiale medier har hun rett. Før påske innførte organisasjonen begrepet Fjellfie, som en erstatter til Selfie. Selfie ble kåret til årets nyord i 2013, og med ordet menes et selvportrett som er tatt med håndholdt kamera. Selfies blir som oftest tatt med kamera på strak arm eller via speil. Men glem Selfie, nå er det altså Fjellfie som gjelder. Bare i løpet av påskeuken har det strømmet på med over 2000 Fjellfiebilder.
- Vi vet at unge gjerne vil dele sine naturopplevelser med andre, og vi er sikre på at det inspirerer flere til å ta nye turer, derfor oppfordrer vi alle til å dele sine turbilder og merke dem med #fjellfie, sier Hanna Melhus. 

Ny sjekkemerking i fjellet innført
 I løpet av ferien har DNT også rukket å omgjøre sin aprilspøk om fargekode etter sivilstatus i fjellet til å bli en realitet.
–  Vår første aprilspøk om at man skulle ha på seg grønn lue om man var singel, oransje hvis man var litt usikker og rød hvis man var opptatt ble så godt mottatt at vi ikke hadde noe annet valg enn å lytte til våre medlemmer og la det bli en realitet. Det har florert med grønne og røde luer på fjellet denne påsken. Om det har blitt noen nye par er vi spente på å høre, smiler Øveraas.

Fortsatt mange flotte turmuligheter
 Selv om påsken nå er over, kan generalsekretær Øveraas forsikre om at det er mer enn nok snø for mange flotte vårskiturer fremover.

-          Nå ser langtidsvarselet veldig flott ut for store deler av Norge, og snø er det nok av i høyden, så det er bare å ta en tur til fjells og å dele opplevelsen med oss med via sosiale medier i etterkant. På http://ut.no/ finner du mange gode forslag til vårturer du kan ta, avslutter Øveraas.

Over 2000 har delt sine påskeminner med #fjellfie på sosiale medier
Over 2000 har delt sine påskeminner med #fjellfie på sosiale medier
Grønn lue = singel og rød lue = opptatt. Det begynte som en aprilspøk, men er nå realitet.
Grønn lue = singel og rød lue = opptatt. Det begynte som en aprilspøk, men er nå realitet.
Familien Thune på påsketur til Hardangerjøkulen.
Familien Thune på påsketur til Hardangerjøkulen.

Annonse