Hvordan dele mer og kjøpe mindre?

Foto: Marius Dalseg Sætre

DNT inviterer til seminar om miljøavtrykket av sports- og friluftsutstyr 10. november. 

Mye av dagens friluftsmote er preget av korte trender og raske endringer i kolleksjoner. Hver nordmann bruker i snitt tre ganger så mye som en innbygger i EU på sports- og friluftsutstyr. Det utgjør en stor belastning miljømessig.

Mange bransjeaktører jobber for å redusere miljøbelastningen, og i den nylig vedtatte bærekraftstrategien har Den Norske Turistforeningen (DNT) en ambisjon om å redusere friluftslivets fotavtrykk og være en pådriver for bærekraftig produksjon og redusert forbruk av utstyr til friluftsliv.

På dette seminaret, som du kan delta på i salen eller følge som webinar, ser vi på hvordan bransjen jobber med utfordringene.

Velkommen til seminar!

Dato: 10. november 2021
Tid: 13:00 - 15:00 
Sted: Litteraturhuset i Oslo og på Youtube
Påmelding: Send e-post til baerekraft@dnt.no (begrenset antall plasser i salen)

    Program

    Tidspunkt: Beskrivelse: 
    13:00:Velkommen og intro (Dag Terje Klarp Solvang, DNT)
    13.10 - 13.25:På tur mot et mer sirkulært friluftsliv (Bærekraftsansvarlig Yngvill Ofstad, Bergans)
    13.25-13.35:Hvordan kan et klesmerke som vil selge mindre klær noen gang bli lønnsomt? (Daglig leder Jo Egil Tobiassen, The Northern Playground)
    13.35-13.45:Re-turen syverksted: Stavanger turistforening reduserer butikkarealet, ansetter to syersker og satser på gjenbruk og redesign. (Kaja Storaker, leder tursenteret i Stavanger Turistforening
    13.45-14.00:Grønn Plattform: Med initiativet Pinsj.no skal eventyreren Aleksander Gamme gjøre friluftslivet grønnere (Aleksander Gamme)
    14.00-14.10: Kort pause
    14.10-14.20:Bærekraft som businesscase: Vandre hjelper bransjen med å drive lønnsom gjenbruk (Henriette W Lund og Jakob R Bakkerud, Vandre)
    14:20-14:30: Follow the footprints: Den svenske skoprodusenten Icebug vet det nøyaktige klimaavtrykket på hvert par sko – og jobber med å redusere det. (Bærekraftsansvarlig Maria Munther)
    14.30-14.40:100 prosent sirkulær: Klesmerket Houdini har mål om at 100 prosent av neste års kolleksjon skal bestå av sirkulære materialer. Hør om veien og arbeidet for å komme dit. (Bærekraftsansvarlig Josef Nyström)
    14.40-14.50:Ett grønnere valg: Svenske Naturkompaniet etablerer seg nå i Norge. Hvordan jobber og hva oppnår de med sin egen merkeordning «Ett grönare val»? (Sustainable Manager Fabian Nendza)
    14:50-15.00:Avslutning og oppsummering


    Annonse