Malmveien åpner som ny historisk vandrerute

Inntakt tømmerrenne langs turstien langs Malmveien-ruta.
Inntakt tømmerrenne langs turstien langs Malmveien-ruta. Foto: Line Hårklau

26. juni åpner Malmveien mellom Røros og Femundsmarka. Turen går gjennom landskap med spor av gruvedrift, malmtransport og tømmerfløting.  

De historiske vandrerutene kombinerer kulturarv og naturopplevelser, og er et samarbeid mellom Riksantikvaren og Den Norske Turistforeningen (DNT). Malmveien er den 14. ruta i dette tilbudet.  

På fotturen gjennom det særegne landskapet ser man de historiske sporene etter områdets gruvedrift, malmtransport og tømmerfløting, men også reindrift og seterliv. Turen går over tre dager og er cirka 50 km. Det er hytter langs ruta som betyr at de som tar turen kan pakke lettere og benytte seg av tilbudet på betjente og selvbetjente hytter underveis.  

Nyhet i 2021: På dagsetappe 2 finner man Fjølburøsta som åpner som ny, selvbetjent DNT-hytte i år.  

– Dette er en utrolig fin tur i et fantastisk vennlig og lettgått terreng, hvor man bokstavelig talt går omgitt av kulturarv! Det er en rik turopplevelse for læring og ettertanke, sier Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i DNT.  


Kulturarv populært på tur  

Både nordmenn og tilreisende er opptatt av naturopplevelser. En spørreundersøkelse Norstat utførte for Riksantikvaren i 2020 viser samtidig at de som besøkte kulturminner var aller mest tilfredse med ferien sin. 

– De historiske vandrerutene gir oss naturopplevelser i sporene til de som har vært her før oss. Turen langs Malmveien forteller en viktig del av historien om et norsk verdensarvsted, bergstaden Røros og circumferensen. De gamle ferdselsveiene er nå blitt turveier med historiske kvaliteter, sier riksantikvar Hanna Geiran.  

Til utvinningen av kobbermalm på Røros var det et stort behov for ved. Smeltehytter ble etablert der tilgangen til skog var god, og dit ble malmen fraktet. En av smeltehyttene var Femundshytta ved enden av innsjøen Femunden, som var i drift fra 1743 til 1822. Dit var det billigere og enklere å frakte malmen de 5,5 mil fra gruvene, enn å transportere de enorme mengdene med kull fra Femundsskogene til Røros. I 1751 bidro Røros Kobberverk til at riksgrensa mot Sverige ble flyttet østover, og dermed ble skogen øst for Femunden norsk. 

Annonse