Går nye veier for å få unge ut på tur

Med #vennetur vil DNT nå de yngste, allerede de to første døgnene av kampanjen har 500 bilder blitt delt på Facebook.
Med #vennetur vil DNT nå de yngste, allerede de to første døgnene av kampanjen har 500 bilder blitt delt på Facebook. Foto: Sindre Thoresen Lønnes

Sommerens store ferietrend er å dra på vennetur og dele opplevelsen i sosiale medier. Har man ikke delt turopplevelsen, har man rett og slett ikke vært på tur skal vi tro de unge.

Den Norske Turistforening (DNT) merker en stor endring i hvordan unge turgåere over hele landet deler sine opplevelser nærmest i sanntid. Der man tidligere måtte vente til turen var over før man kunne dele den, blir den i dag delt, likt og kommentert på tjenester som Facebook og Instagram hele døgnet, året rundt.

- Vi i DNT har alltid vært opptatt av å dele inntrykk og turopplevelser. Den store forskjellen vi ser nå er at der vi før delte bilder av naturen, er det først og fremst selve turopplevelsen og de man er sammen med på tur som engasjerer de unge i sosiale medier. Alle deler på vegne av seg selv, noe som gir oss et hav av nye ambassadører for de norske turopplevelsene, sier generalsekretær i Den Norske Turistforening, Kristin Krohn Devold.

Vil engasjere de unge
De siste tallene fra Ipsos MMI viser at så å si alle unge under 30 år er aktive på Facebook (99%) og Instagram (92%). DNT ser at man ikke bare må snakke til de unge, men med dem. Den tradisjonelle holdningskampanjen fungerer ikke lenger slik den en gang gjorde. Derfor lar vi de unge stå for holdningsendringene selv gjennom å tilrettelegge for at de blir en del av budskapet. DNT ser stadig flere vennegjenger på tur i fjellet, og ønsker å synliggjøre dette for å inspirere enda flere.

- I år er DNT ung 25 år, og vi blir stadig flere unge medlemmer. Det er viktig å tilpasse oss og kommunisere mer på de unges premisser. Med årets sommerkampanje på Instagram, som vi har kalt #vennetur, skal vi la unge inspirere hverandre for at enda flere kommer seg på tur, sier hun.

Bli med på #vennetur
I løpet av det første døgnet etter at www.vennetur.no var lansert, ble det delt over 300 bilder på Instagram merket med #vennetur. Og bildene fortsetter å strømme inn. Kristin Krohn Devold oppfordrer alle til å dra på vennetur og dele opplevelsene. Selv planlegger hun årets #vennetur på Facebook, og kommer garantert til å hente inspirasjon fra alle #vennetur-bildene på Instagram.

- Turopplevelser handler ikke bare om naturen, men også hvem du deler den med. I fjor lagde jeg et opplegg for en firedagers tur i fjellet, og inviterte via Facebook. Interessen var overraskende stor. 20 stykker var med på en fantastisk firedagers rundtur i Jotunheimen. Å dele turopplevelser med gode venner gir minner for livet. I år skal den deles på www.vennetur.no, sier hun.

Har man ikke delt turopplevelsen i sosiale medier, har man rett og slett ikke vært på tur skal vi tro de unge.
Har man ikke delt turopplevelsen i sosiale medier, har man rett og slett ikke vært på tur skal vi tro de unge. Foto: Ida Amelie Helgesen

Annonse