Turistvegen over Folgefonna er åpnet

Emil Gausvik og Anne Kari Enes, styreleder i Kvinnherad Turlag, henger opp nytt skilt for Turistvegen over Folgefonna
Emil Gausvik og Anne Kari Enes, styreleder i Kvinnherad Turlag, henger opp nytt skilt for Turistvegen over Folgefonna Foto: Foto: Jane Britt Daae

Lørdag 4. juli ble Turistvegen over Folgefonna åpnet som en av syv historiske vandreruter. 

Fjell og fest

Det ble en høytidelig åpning med feste av et nytt skilt da Turistvegen over Folgefonna skulle gjøres historisk. Senere bød programmet på fellestur til Fonnabu, med påfølgende fjellfest i regi av Kvinnherad Turlag. Dette er en tradisjon som blir brukt til å feire og innlede fottursesongen, og både DNTs styreleder Berit Kjøll og representater fra Riksantikvaren var på plass sammen med et turfølge på 28 personer. Det ble en drømmehelg på fjellet med sol, tur, god mat og strålende omgivelser. 

Ble bygd for å frakte turister 

Turistvegen over Folgefonna i Hardanger er en klassisk bretur som strekker seg fra Sundal i Kvinnherad, over Folgefonna via turisthyttene Breidablikk, Fonnabu og Holmaskjer, og ned til Tokheim ved Odda i Sørfjorden. Den er rundt 25 kilometer lang og ble bygd sent på 1800-tallet, i utgangspunktet som en ridesti for å frakte turister opp på breen. Siden har den blitt en kjent og kjær rute på Vestlandet. Naturen blir beskrevet som storslått og vakker, med blågrønt, sildrende brevann, stølsidyll og snødekte topper. Sammen med alt dette troner den store isbreen Folgefonna landskapet. Oppe på turisthyttene og breen er utsikten uendelig, og solnedgangene ofte fargerike. Deler av stien fra Holmaskjer ned til Odda er svært bratt, og en bør stoppe opp for å løfte blikket og ta til seg den makeløse utsikten.

Historiske vandreruter

De historiske vandrerutene er et samarbeid mellom Riksantikvaren og Den Norske Turistforening. I tillegg bidrar lokale krefter med å rydde og tilrettelegge rutene, og sette opp nye turskilt som markerer statusen som historisk rute. De første syv rutene åpnes i Friluftlivets år 2015, og målet er å øke bruken av de gamle ferdselsveiene, med alle kulturminnene og historiene de har å by på. 

Annonse