Floke i friluftslivet

Nordmenn bruker 15 milliarder kroner på sports og fritidsutstyr årlig. DNT vil legge til rette for at vi opplever mer, men forbruker mindre.
Nordmenn bruker 15 milliarder kroner på sports og fritidsutstyr årlig. DNT vil legge til rette for at vi opplever mer, men forbruker mindre. Foto: Mads Schwencke

Jo mer vi bruker den naturen vi er så glad i, jo mer ødelegger vi den. Både gjennom hvordan vi bruker den, hva vi har med oss og hvordan vi kommer oss dit. Dette Friluftsparadokset ønsker DNT å være med å løse.

«Friluftsliv er den fritidsaktiviteten som bruker mest energi, nest etter feriereiser og besøk av slekt og venner.» - Vittersø, G., 2016, Forbruk og det grønne skiftet, Novus Forlag.


Et rikt liv med enkle midler
Verden står overfor store utfordringer, både med tanke på klima, natur og biomangfold. Det ligger store muligheter i å legge til rette for at folk skal ta bedre og grønnere valg, uten at det går på bekostning av naturopplevelsen, -eller naturen selv. Friluftsparadokset er initiert av Den Norske Turistforening, Nordland Fylkeskommune, DOGA og Æra. Siden april 2018 har 17 aktører fra næringsliv, offentlig sektor og ideelle organisasjoner arbeidet sammen for å skape nye løsninger for et mer bærekraftig friluftsliv.


- I omstilling til et lavutslippsamfunn må vi reise mindre og oppleve mer i eget land. Vi vil gjerne ha med enda flere ut i naturen, slik at de blir glad i den og vil ta vare på den. Men da må vi legge til rette for at den veksten er på naturens premisser. Derfor er vi med på dette initiativet, og derfor heter vår strategi for de neste 5 årene Et rikt liv med enkle midler,  sier generalsekretær i Den Norske Turistforening Dag Terje Klarp Solvang

Bærekraft lønner seg!

Tirsdag 5.feburar ble ulike løsninger jobbet frem gjennom innovasjonsprogrammet som har sett på Friluftsparadokset presentert for første gang. Over 200 tilhørere fikk mange ideer presentert, ideer som Solvang tror mange vil ønske å realisere.


- Det er ingen tvil om at bærekraft lønner seg, våre kommersielle partnere er allerede godt i gang med mange initiativ, og vi vil utløse enda flere. Gjennom arbeidet med Friluftsparadokset har vi for eksempel jobbet frem forslag til hvordan vi kan gjøre det enklere å dele på friluftsutstyret i stedet for å eie alt selv, hvordan du enklere kan reise kollektivt til naturdestinasjoner, hvordan vi kan engasjere flere til å bry seg om tap av naturen, eller vekke nysgjerrigheten hos barn og lærere for å ha mer undervisning utendørs, forklarer Solvang.

Friluftslivets Google
DNT skal fortsette å tilby analoge friluftsopplevelser, men organisasjonen vil være tilstede og sørge for at folk finner tilbudene digitalt. Nylig lanserte DNT, sammen med Statskog og Frilufstrådene, nye Ut.no, det er en tjeneste for å planlegge din friluftstur, på enklest og mest mulig grønn måte. Ambisjonen er at dette skal bli friluftslivets Google.


- For oss handler dette om hvordan Den Norske Turistforening skal være relevante i de neste 150 årene. Vi ser helt klart at det er mange løsninger og tilbud som kan være en del av denne tjenesten, for eksempel leie av utstyr, samkjøring, reservere seng og mat, eller finne noen å gå på tur sammen med. Og helt sikkert mange andre løsninger som vi ikke vet om per i dag. For å ta ut potensialet her ønsker vi alle relevante partnere velkommen, understreker Solvang.

Les mer

..om konseptene som sammen peker mot et bærekraftig reise- og friluftsliv for folk, sted og næringer. 

Å gjøre det enkelt å finne turer, transport og utstyret du trenger nær der du er viktig for et grønnere friluftsliv. UT.no ønsker på sikt å bli portalen der du kan planlegge alt du trenger for å gjennomføre grønne naturopplevelser.
Å gjøre det enkelt å finne turer, transport og utstyret du trenger nær der du er viktig for et grønnere friluftsliv. UT.no ønsker på sikt å bli portalen der du kan planlegge alt du trenger for å gjennomføre grønne naturopplevelser. Foto: Mads Schwencke

Annonse

Skrevet av Mette Habberstad 6. februar 2019