Aktive elever lærer best!

Elevene på St. Sunniva Skole heier på fysisk aktivitet i skolen
Elevene på St. Sunniva Skole heier på fysisk aktivitet i skolen Foto: Marius Dalseg Sætre

DNT møtte opp foran Stortinget og oppfordret politikerne til å stå ved vedtaket om at alle elever skal få være fysisk aktive minst en time hver skoledag.

Utenfor Stortinget fikk stortingspolitikerne tirsdag 4. desember se fysisk aktiv læring i praksis. En femteklasse fra St. Sunniva Skole i Oslo løste oppgaver mens de løp i fullt firsprang mellom ulike kjegler. Entusiasmen og lærelysten var på topp.

- Vi ville vise dere noen eksempler på hvordan dette kan gjøres. Vårt mål er å få elevene ut av klasserommet mye oftere. Fysisk aktivitet må bli en del av skolehverdagen – hver eneste dag, sa generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal, som holdt appell under markeringen.

Bred mobilisering

Det var mange organisasjoner som sto bak budskapet til politikerne. Idrettspresident Tom Tvedt og president i Legeforeningen, Marit Hermansen holdt også appeller.

I tillegg til DNT deltok Friluftsrådenes landsforbund, Norsk Friluftsliv, Norges Idrettsforbund, Fysioterapeutforbundet, Legeforeningen, Nasjonalforeningen for folkehelsa, Aktivitetsalliansen, Grete Roede, Syklistenes Landsforening og Kreftforeningen.
Også DNTs styreleder Per Hanasand og generalsekretær Dag Terje Solvang var tilstede.

- Naturen er det beste klasserommet! Mange skoler er allerede i gang og har svært gode erfaringer med å drive undervisning ute. Elevene blir mer konsentrerte og motiverte, og trivselen i klassen øker. Vi mener dette er noe alle elever bør få ta del i, kommenterer DNTs styreleder Per Hanasand.

Tid til omstilling

Da Stortinget i fjor vedtok at alle elever skal få minst en time fysisk aktivitet på skolen hver dag, var DNT blant de mange som jublet. Skuffelsen var derfor stor da regjeringen i sitt budsjettforslag i høst anbefalte Stortinget ikke å gjennomføre dette. Nå setter DNT sin lit til stortingsflertallet som sto bak vedtaket.

- Det må selvsagt innføres i et tempo som sikrer at skolene får tid til å omstille seg. Og lærerne må ha stor frihet når det gjelder hvilke aktiviteter som passer til ulike læringsmål. Men vi må sørge for at alle skoler tar i bruk flere læringsformer enn de som krever at elevene sitter stille ved pultene sine, sier Hanasand.

Annonse