Føremelding for Tafjordfjella og Sunnmørsalpane

Pyttbua - Veltdalen 28. juli
Pyttbua - Veltdalen 28. juli Foto: Sindre Nakken

Oppdatert 5. august. Fine forhold i fjellet. Snøen minker og elvene kan være store.

Generelt: Det er mye snø i fjellet i år, men den har satt seg veldig godt, og er hard og fin å gå på. Gamasjer og staver kan være en fordel hvis du skal opp i høyden. Bekker og elver kan være større enn vanlig.

Været forandrer seg fra dag til dag. Informasjonen nedenfor tar ikke hensyn til det.

Patchellhytta: Bart inn til hytta. Fine forhold på Slogen. En del snø i Langesætredalen. Også i skaret opp mot Gullmorbreen er det mye snø.

Velleseter: Snø langs Gullmordalsvatnet på vei mot Patchellhytta, noe krevende her. Snø også de første bakkene ned mot Langsæterdalen forbi Gullmorbreen. Merkinga ligger under snøen og er ikke synlig.

Tyssenaustet: Stien fra Bjørke opp til hytta er snøfri. Mulig å gå videre både over Høghornet og langs vannet.

Reindalseter: Bart i Reindalen. Snø opp mot Puttskavlen i Øvre Reindalen, og på det høyeste i Hulderkoppen.

Pyttbua: Bart fram til hytta fra Tunga. Mot Veltdalen er det stort sett bart der stien følger ryggene, snø resten. Tauet på Puttskavlen er hengt ut og det er greit å gå over.

Vakkerstøylen: Snøfritt inn til hytta fra Tunga. Isen på vannet har gått. Snø på høyeste delen mot Pyttbua, og innerst i Børrebotnen mot Tjønnebu. Tauet i Tungegrova er lagt ut. Solid fottøy anbefales.

Danskehytta: Mye snø, men hard og fin å gå på. Bart i bratta opp fra Rødalen. Mye snø langs Fremste Vikvatnet på ruta fra Grotli og Hamseviki. Snøfritt langs Daurmålsvatnet.

Veltdalshytta: Greit å gå opp nedre Veltdalen. Noe snø fra smettevatnet, men fast og fint. Fortsatt en del snø rundt hytta.

Reindalseter - Vakkerstøylen: Mye snø i høyden, men greit å gå. Elva fra fremste Småkoppvatnet må vades. Stien ned mot Grøndalen er bar.

Billingen-Veltdalshytta/Torsbu: Brua over Torda er no reparert, så man slipper å vade Torda. Det er fortsatt is på Torsvatnet (23. juli).

Tjønnebu: Bart inn til hytta.

Geiranger - Kaldhusseter: Tau lagt ut på Vesteråsbreen. En del snø, men fast og fin å gå på. Elva i Storkaldhusdalen er stor, og det er ikke tilrådelig å krysse. Hold til venstre når du går oppover, og finn vei gjennom bjørkeskogen. Gammel merking finnes stedvis. Vær obs på bratt svaberg nesten ved Slettdalshytta. Der er det mulig å gå tilbake og rundt.

Send oss gjerne oppdatering på facebook eller dnt.sunnmore@dnt.no dersom du har vært på tur og forholdene har endret seg.